Skip to content

arter, spelar dom någon roll?

28 maj 2011

När jag var i Etiopien i höstas så besökte jag en gård i Sidamo. När jag frågade vad dom hade för art på gården fick jag svaret ”Sidamo”. Fast bladen och grenarna visade tydligt att det fanns flera olika typer som växte om vart annat. Men mannen som hade gården visste inte bättre.

Sidamo, Sidamo och Sidamo.

Jag har velat skriva ett inlägg om olika arter inom kaffe sedan dess, men jag vet inte riktigt hur jag ska utforma det. För det finns så mycket att säga om ämnet. För det första är det ett ämne som vi i konsumentländer vet väldigt lite om. Jag inser mer och mer hur lite jag vet själv när jag pratar med producenter i syd- och centralamerika som, till skillnad från dom Etiopierna, diskuterar sina olika kaffearter med en naturlighet. Och dom pratar inte bara om vad som skiljer plantorna i form av näringsbehov och gödning, dom vet också vad dom har för olika smakkaraktärer. Samtidigt sitter konsumenterna och skryter med att dom dricker 100% arabica, men utan att veta vilken typ av arabica det är.

Men jag frågar mig själv en sak; hur viktigt är det egentligen med arter? Hur viktigt är det för dig?

Du som konsument – vill du veckla in dig i prat om arter, eller är det för komplicerat som det är redan med val mellan rosterier, rostgrader och ursprungsländer?

Du som kafé- eller butiksägare – Kan du kommunicera arter när kunden kommer och frågar? Kan du själv skilja på arterna?

Du som rostare – kan du avgöra vad det gör för skillnad i rostningen om du vet vilken art det är du har? Vet du vad du kan förvänta dig för smakkaraktär?

För mig är det viktigt med arter. Jag vet vilken skillnad dom kan göra för hur kaffet smakar. Men jag misstänker att marknaden inte är mogen för det.

3 kommentarer leave one →
  1. 28 maj 2011 3:15 f m

    Intressant. Jag tror absolut det går att kommunicera vilken art det är och vad det betyder för smaken i det specifika fallet. Och marknaden mognar i takt med att tillgången på kunskap växer. Men det kanske inte är det som ska stå högst upp på etiketten. På en bar jag besökte i Matagalpa i Nicaragua stod det på menyn vilka underarter de hade i sin espresso – eftersom kunskapen om just det är stor i en stad där majoriteten arbetar med kaffe någon gång på året. I Sverige behöver vi andra referenser för att kunna komma ihåg vad vi druckit och vad vi tyckt om – som exempelvis land (ngt som alla känner igen), höjd över havet(lätt att jämföra med andra kaffe) eller smakreferenser (helst sådana vi känner igen). Men som alltid är det i det finstilta det viktigaste står så kanske är det där typica, sl-28 och röd bourbon ska stå.

  2. 30 maj 2011 5:43 e m

    Jag vet mycket mindre än vad jag vill veta om olika arters unika egenskaper, men jag vet att det är ett ämne som har framtiden för sig. Jag tror att topografi och terroir är saker som är intressant att veta men huvudsfokus bör ligga på arten. Den har i många fall en grundkaraktär som påverkas av sin miljö, den miljön tror jag är sekundär för konsumenten ur ett smakperspektiv. Höjd över havet är ju tex helt oväsentligt förrän du har provat samma art, från samma ursprung odlat på olika höjd. Däremot fyller det ett syfte som ”storytelling”.

    När artens karaktär däremot är känd och kommunicerad, då blir ju alla unika förutsättningar för just det kaffet mycket intressantare i jämförelse med ett annat. Återigen kan vi snegla på vinvärlden. Arten står i fokus tillsammans med gård / vinmakare. De bästa vinerna är produkter av sin miljö, en miljö där just den arten når sin fulla potential.

  3. 31 maj 2011 9:48 f m

    Oj vad mycket jag lär mig om kaffe tack vare din blogg! 🙂 Verkligen roligt att följa – både bloggen o din resa!

Kommentera

