Skip to content

allt jag vet om robusta

12 maj 2011

Robusta har aldrig fått samma uppmärksamhet som arabica i media eller nån annan stans. Efter att ha skrivit om arabica/robusta debatten för lite över ett år sedan kom frågan upp varför rosterier aldrig pratar om eller diskuterar robusta. Många tar, av smakpreferens eller tradition, avstånd från den mindre förädlade bönan, men utan att ge någon specifik anledning. Jag visste själv ganska lite om robusta för ett år sedan men jag har sedan dess tagit reda på lite mer. Jag har sökt och hittat mycket matnyttig info på internet. Men jag har också lärt mig mycket på mina resor till Uganda och Indien och i samtal med folk jag har mött på vägen.

Jag hade från början tänkt skriva allt jag vet om robusta, men efter att ha läst den här utförliga sidan med historisk och botanisk information om både arabica och robusta har jag ändrat mig. Jag tänker i stället förklara varför robusta inte har samma roll på marknaden som arabica. För det finns många avgörande skillnader. Arabica lyfts fram som en finare böna med godare smak och högre komplexitet. Robusta används för att fylla ut blandningar och göra dom billigare att producera och enklare att brygga. Det skulle kanske kunna gå att få fram en robusta som skulle kunna stå själv som en arabica, men jag tror inte att det kommer att ske. Skillnaden mellan bönorna är för stor och gör det för svårt. Jag tror inte att robusta någonsin kommer bli vad arabica är. Det finns tre saker som gör att robusta inte har samma förutsättningar som arabica:

1. Växtförhållanden
Höjden avgör hur väl bönan utvecklas och hur mycket socker och därmed smak bönan utvecklar. Inget kaffe, arabica som robusta, kan utveckla någon komplexitet på den höjden som robusta växer på. Lågväxt arabica är mild, allmän och saknar komplexitet. Samma med robusta. Det går att odla robusta på högre höjd men då kommer busken inte att ge någon skörd.

2. Genetik
Robusta har hälften så många kromosomer som arabica, och är därmed inte lika komplex. Det är en naturlig begränsning som i kombination med växthöjden sätter gränsen för hur mycket en Robusta kan ge. Robusta har dessutom dubbla mängden bitterämnen (inklusive koffein) och potasium (som ger en salt smak) och halva mängden syra och sötma som arabica. Med dom förutsättningarna är det svårt att slå sig fram.

3. Marknad
Priset på robusta är mindre än halva priset på arabica och utvecklingen och experimenterandet är mycket mindre. Robusta odlas och tas fram för att försvinna i en blandning, arabica tas fram för att märkas. Jag säger inte att du inte behöver kunna sjunga för att utgöra en bra körmedlem, men du ska heller inte sticka ut. Robustor är sällan solister.

Nu sitter du kanske och säger ”jag struntar i allt det där för jag GILLAR robusta”. Gott för dig, du har hittat vad du gillar. Grattis. Jag säger inte att det är fel, ingen kan någonsin säga att du tycker fel. Jag säger bara att förutsättningarna för att få en aromatisk och söt kopp kaffe från en robusta kräver mycket mer jobb än från en arabica. Försöker du göra det gräver du efter guld där det inte finns någon.

MEN. Just nu är marknaden väldigt turbulent och det ser ut att fortsätta ett tag. Det konsumeras mer specialkaffe än det produceras. Det i samband med några andra faktorer gör att priset för arabica är har dubblerats på ett år. Robusta däremot kostar mindre än hälften av arabica och det göra att flera stora rosterier har börjat snegla på hur dom kan använda robusta för att inte bara behöva handla dyrt. Marknadssituationen kan leda till att robusta börjar leta sig in och hitta sin plats, både i specialkaffe och vanligt, kommersiellt kaffe. I Sverige har vi lång tradition av att inte använda robusta. Men håll utkik efter texten ”100% Arabica” på påsen! När den försvinner vet du att robusta klivit in i finrummet, även om det kanske inte skyltas med det.

3 kommentarer leave one →
  1. Kelly permalink
    12 maj 2011 7:03 e m

    Hej Per!

    Roligt att lära mig om robusta! Kan inte säga att jag blev direkt sugen på mer, men fint att veta vad det i jobbkaffeet. =)

    Men jag hänger inte riktigt med på andra argumentet… Generellt så är ju mängden DNA eller antalet kromosomer inte så relaterat till hur avancerat något är. Människan har ju måttliga 46 kromosomer, medan räkor har dubbelt så många. Eller gör jag ett tankefel någonstans?

    Lycka till med resorna!

    Peter

  2. 15 maj 2011 12:38 f m

    Jag tror inte att du gör något tankefel, men du jämför äpplen och uttrar när du jämför människor och räkor. Arabica och robusta tillhör samma familj och släkt och jag är ganska övertygad om att kromosomantalet säger något om komplexiteten i bären. Men jag är långt ifrån expert på ämnet, så jag kan givetvis ha fel.

  3. Pedor Marshall permalink
    19 september 2011 4:11 e m

    Vill man ha stark god espresso som smakar mycket och kryddigt behövs en andel robusta. Av god kvalite. Fruktigt och mjukt är då inte det man strävar efter. Är man desutom lite ojämn i sin bryggning så hjälper robustan till med att bygga en vacker crema.

Kommentera

