Skip to content

Att rosta i ursprung

22 april 2011

Dom rostare jag har träffat i samband med koppningar på mina resor i ursprungsländer har varit otroligt duktiga. Under skördetid rostar dom flera hundra prover om dagen i några månader och deras kunskap sitter i ryggmärgen. Dom har lärt sig rosta från någon annan som har lärt sig rosta från någon annan som har lärt sig rosta. Så via sin och andras erfarenhet vet dom vad dom gör, men dom vet inte alltid varför dom gör det. Och vet man inte varför man gör saker är det svårare att göra en felsökning och korrigera när saker går snett.

När jag blev ombedd att hålla en tvådagars rostkurs så visste jag inte riktigt hur jag skulle lägga upp det först. Mina elever hade i vissa fall större erfarenhet än jag, det vill säga fler timmar framför rosten. Men dom saknade struktur. Efter lite diskussion i gruppen kom vi fram till att inte prata så mycket utan rosta mer. Och inte rosta för perfektion utan försöka hitta ytterligheter och göra fel. Sen koppa, bedöma och hitta korrelationen mellan smaken och rostprofilen. Det hela blev mycket intressant och lärorikt även för mig. Samma kaffe kan smaka väldigt olika, beroende på hur det behandlas i rosten.

No comments yet

Kommentera

