Skip to content

Cup of Excellence i Nicaragua 2011

15 april 2011

Vi är ett koppningsbord från att avsluta Cup of Excellence i Nicaragua 2011. Av landets 30tusen kaffebönder kom 60 stycken till den sista uttagningen. Det är 60 gårdar som representerar det bästa av kaffet i landet. Jag har därmed fått smaka på 2 promille av Nicaraguas kaffe. Jag gjorde nyss samma sak i Colombia, och innan dess Brasilien. Det är intressant att se hur det bästa från olika länder skiljer sig åt.

Jag tycker att Nicaragua har en styrka som många andra länder saknar – mångfald. Det finns inte bara en karaktär på kaffet i landet. Kaffet kan vara bra, fast på olika sätt. Den ena koppen på bordet är fruktig, söt och vinös. Nästa kopp är blommig och har choklad och coccos i eftersmaken. Den tredje smakar lemonad, har inslag av bergamott och är nästan te-lik medan den fjärde är fyllig, smörig och honungssöt. Bredden gör att det är svårt att jämföra dom olika kopparna mot varandra, kaffet måste bedömas utifrån sig själv. Bredden gör också att det blir väldigt roligt att koppa och smaka.

Jag är inte helt säker på vad som gör att det kan skilja sig så, men jag tror att det har mycket att göra med att dom jobbar med många olika arter här. Du kan hitta Bourbon, Tipica, Caturra, Maragogype, Pacamara och massa andra Paca-sorter som är nya för mig. Varje art har sin karaktär som kommer fram i koppen. Vissa är konsekventa i sin smak, andra har bara en ovanligt hög sötma eller speciell typ av syra. Det är väldigt intressant och om jag får tillfälle ska jag koppa olika arter från samma gård när jag är här.

No comments yet

Kommentera

