Skip to content

En kulen natt natt natt

13 april 2011

Plötsligt är jag i Matagalpa. På kort varsel fick jag en inbjudan till Cup of Excellence i Nicaragua och tänkte att bästa sättet att ta sig hit från Colombia måste vara med båt till Panama. Så jag mönstrade på 34 fot långa Tango2 med kapten David som styrde sin båt ut i det karibiska havet. David är fransos och en modern man, så han kunde styra båt och laga mat samtidigt som han rullade sin cigarett. Han bryggde sitt kaffe genom en sil rätt ner i termosen varje morgon och växlade mellan bönor från Colombia och Panama och hade ingenting emot att värma på brygden på eftermiddagen. Jag malde upp lite Kenyanskt åt honom och lämnade innan jag klev i land. Snacka om att kasta pärlor åt svin, men jag tror ändå att han uppskattade det.

vi blev hälsade i land av Kuna-indianerna i San Blas. Ärligt talat blev jag lite avundsjuk på deras båt.

Båten fick för sig att driva mot ett rev en natt, blixten slog ner i masten natten efter. Antennen flög och radion och styrsystemet slogs ut. David ryckte på axlarna, tömde romförrådet och seglade vidare. På något sätt kom vi ändå fram hela och förhållandevis rena till Panama via den fina skärgården San Blas efter fem dagar till havs. En buss till stan, en välkänd kanal skymtar genom regnet på rutan, Panama City visar sig från sin bästa sida i några timmar innan jag flyger upp till Nicaragua. Här väntar landets bästa kaffe från 60 gårdar som ska koppas i dagarna fem. Det är skönt att vara i land och göra något som jag vet att jag kan.

No comments yet

Kommentera

