Skip to content

torktak med smarta lösningar

05 april 2011

är det sol är taket uppe, blir det regn fäller du ner

När jag var uppe i bergen i Sierra Nevada såg jag två snygga lösningar på torkbäddar som jag aldrig har sett förut. När du är på 1600 meters höjd på ett berg nära havet så händer det att det regnar lite varje dag. Det är mer regel än undantag.

I princip alla som bor här uppe är små kaffebönder men några få tusen träd var. I brist på annan platt yta torkar många kaffet på taket. Enkelt, bra. Men om det kommer en regnskur under torkningen kan kaffet bli fuktskadat och förstört. Därför är det bra att kunna täcka över bönorna snabbt. När jag var i Indien såg jag 30-40 personer som sprang omkring bland torkbäddarna med presseningar flygandes i vinden för att täcka kaffet när regnet kom, bara för att tvingas ta bort täcket igen och platta ut bönorna en kvart senare när regnet dragit förbi.

Här slipper dom det. Om regnet kommer (och det gör det) fäller du bara ner taket och vips är allt under kontroll. Alternativt rullar du fram taket som går på räls för att täcka kaffet. Bägge metoderna är lika effektiva och användes flitigt.

här går allt som på räls

kaffe på tork

Jag tyckte det var smarta lösningar, nya för mina ögon. Det skulle vara intressant att höra om någon har sett något liknande någon annanstans.

One Comment leave one →
  1. Mattias L permalink
    06 april 2011 6:46 f m

    Nej, det finns inga sådana tak i Mölnlycke…

Kommentera

