Skip to content

praktik hos Juan Valdez

28 mars 2011

Colombias mesta kaffekille heter Juan Valdez. Det är en maskot som Colombias nationella kaffefederation har skapade i början av 80-talet och han symboliserar Colombias alla 500.000 kaffebönder. Ni har alla sett honom, han ser ut såhär:

Juan Valdez

Den lilla kaffefederationen har också startat en liten kedja  kedja vid samma namn. Det finns 120 caféenheter runt om i landet (plus några i usa) och dom serverar 100% Colombianskt kaffe. Det är lite av grejen. Men dom har bara 99,9% Colombianska baristor, för jag har varit bakom baren och gett lite baristatips.

"...kolla nu noga. Såhär gör ni för att hälla ett löv i latten."

Även om det finns några detaljer kvar som kan förbättras så var det ändå väldigt skönt att se att dom jobbade rent och snyggt kring kvarn och maskin och att dom var ivriga på att lära sig mer. Det är en bra grund att utgå från. Så snart jag har spanskan flytande ska jag erbjuda dom en ordentlig baristakurs så att 100% Colombianskt kaffe kan få visa sin fulla potential.

Juan Valdez är inte bara en kille med en mulåsna på en gammal logga. Han finns i på riktigt. Juan Valdez heter något annat egentligen och han är faktiskt en kaffebonde i verkligheten, men jobbar extra som maskot och kaffesymbol. Jag sprang på honom efter mitt gästspel i baren. Han hade en ståtlig mustasch, var välklädd och duktig på att le och jag kan lova att jag inte var den enda som ville ta ett kort tillsammans med honom. Jag undrar bara vart han hade parkerat mulåsnan, för den såg jag aldrig.

lika som bär, det är bara hatten som saknas

One Comment leave one →
  1. 28 mars 2011 8:34 e m

    skönt att se att mustaschen tycks komma till användning.

Kommentera

