Skip to content

Fair Trade vs Cup of Excellence 0-1

28 mars 2011

Jag läste precis ett pressutskick från Fairtrade med titeln ”Ökat stöd till kaffeodlare – Höjd Fairtrade-premie ger möjlighet till nyinvesteringar i jordbruket.” Bra, eller hur? Jag läste, blev kritisk och lite arg. Sen blev jag argare och lite trött. Jag ska försöka förklara varför, men låt mig först summera det dom skriver:

Fairtrade höjer sitt minimipris och sin premie till fairtradebönder av följande tre orsaker:

1. Världsmarknadspriset är högre än på många år

2. Kaffeproduktionen går ner på grund av väderförändringar

3. Kaffeproducenten har en ökad produktionskostnad på grund av stigande produktionskostnader, inflation och ogynnsamma valutakursförändringar

Ok, så långt håller jag med dom. Det är väldigt konkreta och korrekta anledningar att höja minimipriset.

Vad har då Fairtrade gjort? Jo, dom har höjt det garanterade minimipriset på Fairtradekaffe från 1,25USD/lb till 1,40USD/lb. (ta det gånger 2.2 så får du priset i kilo). Det här är alltså minimipriset, det minsta garanterade priset och det är ett pris som ska täcka kostnaden för en hållbar produktion. Och om världsmarknadspriset skulle vara högre än minimipriset så gäller världsmarknadspriset. Just nu är världsmarknadspriset 2,7USD/lb. Jag har en fråga på det:

Vad vinner du på att höja minimipriset till 1,4 när världsmarknadspriset är det dubbla? Vilken skillnad ger det?

I pressmeddelandet står det att ”Fairtrade handlar om att skapa förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.” (det var här jag började bli kritisk i min läsning). Jag har en fråga på det också:

Det kostar 1,4USD att framställa ett pund (lb) kaffe. Om du får 1,4 pengar för att skapa något som kostar dig 1,4 pengar, kan det verkligen kallas för en betalning? Vad är det för mening att garantera ett minimipris om det inte blir några pengar över? Och på vilket sätt skapar det förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor?

Låt oss nu också ta in ett valutaperspektiv i Fairtrades höjning. Om vi leker med tanken att vi producerar kaffe här i Sverige så hade vi, med Fairtrades minimipris den 27 mars 2010, för ett år sedan fått:

1,25USD = 9,49SEK

Med höjningen idag, den 27 mars 2011 hade vi fått:

1,4USD = 9,28SEK

Skulle du  vara nöjd med den höjningen?

Nu odlar vi inte kaffe i Sverige, så det är inte en relevant beräkning. Men vad jag tycker att det påvisar är att höjningen som Fairtrade för inte är en höjning. Fairtrade ändrar bara sin kalkyl så att den stämmer med dagens marknadstillstånd. Det ger ingen förändring för procudenten.

Fairtrade skriver att dom höjer sin premie och sitt minimipris för att ”öka stabiliteten i handelskedjan och skapa ytterligare incitament för kaffeodlarna att nyinvestera i sin produktion och öka utbudet av Fairtrade-märkt kaffe”. (Det var ungefär här jag började bli arg.)

Jag har inte ens ork att kommentera den meningen, men du kanske kan ställa dig samma frågor igen som jag har ställt tidigare i texten. Jag vet att Fairtrade i grunden menar väl, och jag håller med om deras grundtanke. Jag vill också öka levnadsförhållanderna i kaffeproducerande länder. Jag tycker bara att Fairtrade misslyckas kapitalt med att göra det. Och jag vet att det finns bra, fungerande alternativ.

Fairtrade avslutar med att säga att priserna på Fairtrademärkt kaffe i din matvarubutik kommer att stiga. Det med rätta. Priset på kaffe är alldeles för lågt nu, inte bara Fairtrade utan på det mesta av kaffet på hyllan i butikerna. Men jag är tveksam till hur stor del av höjningen i butiken som kommer bonden till del, även om höjningarna görs för att ”stärka kaffeodlarna i sitt arbete”. Bra tänkt. Men dom görs också för att ”säkerställa nyinvesteringar”, och den biten av höjningen kommer inte ge bonden mat på bordet. (Det var här jag blev argare, och lite trött. För jag vet att dom flesta konsumenter kommer fortsätta tro att dom gör stor skillnad när dom köper Fairtrade).

Om du tycker att jag har fel i mina slutsatser och gärna tror att Fairtrade förändrar något så kan du sluta läsa nu. Om du vill veta vad det finns för alternativ, läs lite till.

Jag sa att det finns alternativ. Alternativ som fungerar bättre än Fair Trade. Ta Cup of Excellence till exempel. Kaffet kommer i år ha ett utgångspris på 4,5USD/lb på den internetauktion som kaffet säljs på. Där har du ett minimipris som faktiskt gör det som Fairtrade säger att dom vill göra, och lite till. Det är ett pris som leder till förändring. Det är en prismodell som leder förändringen och som konkret gör skillnad. Och 4,5 är minimipriset. Sett historiskt kommer priserna under auktionen landa på minst 7USD/lb och som mest runt 30USD/lb. Bra, eller hur? Och det finns inga hakar. Handeln sker nämligen helt transparent. Och det finns inga mellanhänder som behöver ”säkerställa nyinvesteringar”.

MEN. Om producenten får så bra betalt, om det ges ett pris till producenten som faktiskt gör skillnad och som ger kaffebönder en anledning att satsa på hållbara affärer och höga kvalitéer så MÅSTE också priset till konsumenten ändras. Du måste betala mer för ditt kaffe. Ganska mycket mer. Jag pratar om flera hundra kronor mer för ett kilo kaffe. Det kommer i realiteten att ge dig en ökad kostnad på en kronor eller två för varje kopp som du brygger. Är du villig att betala det priset?

15 kommentarer leave one →
  1. Johan Nilsson permalink
    28 mars 2011 8:12 f m

    Hallå Per!

    Hoppas allt är bra i Colombia.

    Man måste sära på lägsta börspriset och premien i detta läget, Fairtrade har höjt båda. Precis som du skriver så har lägsta börspriset höjts från 125 c/lb till 140 c/lb vilket i dagens kaffebörs inte gör den minsta skillnad. Det som däremot direkt kommer att påverka priset på Fairtrade och även ekologiska kaffen är premiehöjningen. Tidigare var det en premie på 10 c/lb för Faritrade certifierat kaffe och 20 c/lb för ekologiskt som tillkom på priset. Minsta diffrentialen att handla ett Fairtrade/organic kaffet till var alltså +30 c/lb mot börsen. Varje premie har nu höjts med 10 c/lb. Så från och med 1:e april kommer lägsta diffretialen för Fairtrade/organic kaffe vara 50 c/lb. Det är det som direkt kommer att påverka utpriset på Fairtrade kaffet och förhoppningsvis även gagna bonden.

    Ha det bra!

    //Johan Nilsson

  2. 28 mars 2011 8:46 f m

    Du gör det igen Pär. Levererar INTRESSANT läsning som ger något!!!

    Tack!

    //DC

  3. Jesper Tullback permalink
    28 mars 2011 11:42 f m

    Tack Per för väldigt intressant läsning!!!

    Jag har vidarebefordrat till alla FB vänner!

  4. 28 mars 2011 2:47 e m

    Hej,

    Intressant läsning.
    Finns säkert fler bra alternativ till fairtrade, hoppas i alla fall. Funderar på det alternativ du hänvisar till cup of excellence, om jag förtått rätt efter att snabbt skummat deras hemsida så är de priserna priser på vinnande skördar i det landet. Antar att alla inte vinner… Vad får trean i tävlingen betalt för sina bönor och vad får den som placerar sig längre ned?

    Per, förändrar Johans kommentar ovan din tolkning av vad fairtrade åstadkommer?

  5. 28 mars 2011 3:05 e m

    You go girl (som Oprah skulle sagt)!

  6. Per Nordby permalink
    28 mars 2011 4:26 e m

    Tack för förtydligandet Johan. Du har rätt i att höjningen av premien gör större skillnad än höjningen av minimipriset, och det är bra. Men det ändrar inte det faktum att Fairtrade har vuxit från sina ursprungliga ideal och förändrats till att bli ett varumärke. Varje gång jag har frågat en Fairtrade-certifierade kaffebonde om varför dom har certifieringen så får jag samma svar. Det är inte för att säkra sin framtid och få ett bättre pris på sin produkt. Dom skaffar certifieringen för att det kommer som krav från konsumenterna. Fairtrade är inte längre ett producentskydd, det är ett konsumentskydd.

  7. Per Nordby permalink
    28 mars 2011 4:33 e m

    Hej Jakob,
    I Cup of Excellence är det inte bara ettan som är en vinnare, alla som kvalificerar sig efter den sista uttagningen är vinnare och går ut på auktionen. Hur många som vinner skiljer sig från land till land. I Colombia där jag är just nu har vi 22 vinnande gårdar och alla kommer få minst 4,5usd/lb. Alla bidrag som inte gick hela vägen säljs för nånstans mellan marknadspriset och utgångspriset, men då genom vanlig affärsförhandling .

  8. levak permalink
    28 mars 2011 5:49 e m

    Att höja minimipriset från 120 till 140 är i stort sätt meningslöst för tillfället när priset ligger på 275. Men jag antar att det är marknadsgänget som bestämde innehållet i pressreleasen…

    Att premien ökar från 10 till 20 innebär ett påslag på ungefär 7,2% som sedan justerat för valutans (USD) globala värdeminskning på c:a 33% (jmfr mot brasilianska realen 2009 till idag;
    http://finance.yahoo.com/q/bc?s=USDBRL=X+Basic+Chart&t=5y ) så hamnar vi på ett påslag på ungefär 4,8%. Med reservation för usel matte.

    Summan av kardemumman är väl att FT är ett bra sätt för C-gradekaffeodlare att garantera sin ersättning samtidigt som de förbättrar villkoren för de som arbetar för dem, men då ska man komma ihåg att FT-premien måste gå till ”sociala eller ekonomiska investeringar”.
    http://fairtrade.net/coffee.0.html

    Men att satsa på att kvalitet är otroligt mycket mer lönsamt om man lyckas. Och där är min erfarenhet från mina kafferesor, att de bönder jag träffat i många fall bara är i början av att utveckla sin produkt. Och alla bönder tjänar på att USD stärks. Som Hetzel sa på föreläsningen, när väl USD kommer ikapp då händer det grejer…

  9. 28 mars 2011 7:58 e m

    Per, jag är med på mycket som du säger, och håller med om att många bönder skulle tjäna på att hitta direkt till den medvetne rostaren som vill sälja sitt kaffe till den medvetne konsumenten. Men 98% av allt kaffe i världen, säljs inte så. Det säljs som en kommoditet till konglomerat likt Nestlé & Kraft som bara vill sälja så billigt kaffe som möjligt till så många som möjligt. Att det då finns ett alternativ för alla de småproducenter som tvingas leverera till den här typen av rosterier tycker jag är bra. Tack vare att just Fair Trade har blivit ett varumärke, så finns det en chans för dem att hitta den där snabbköpskonsumenten som faktiskt vill göra en skillnad, utan att kanske ta steget hela vägen in till t ex ett Cup of Excellence (med ett konsumentpris på flera hundra kronor).

    Tro det eller ej, men bakom detta i specialkaffesammanhang så bespottade varumärke, så finns det många positiva krafter som vill göra gott. Det ena utesluter inte det andra. Gissa själv vad som händer om alla de som idag köper Fair Trade kaffe skulle tappa förtroendet för varumärket? Hur många tror du återgår till sina gamla inköpsmönster, eller hur många börjar köpa Cup of Excellence? Den där sista frågan är av retorisk natur.

    Keep the firing burning …

  10. Per Nordby permalink
    28 mars 2011 8:10 e m

    Jag vet Johan, det finns mycket gott bakom Fairtrade. Grunden är bra, teorin finns där, men i praktiken finns det mycket om inte fungerar. Att gå till Cup of Excellence i stället är helt klart en ytterlighet och långt ifrån vad dom flesta kan eller vill göra. Men däremellan finns en liten marknadsandel på 2% som erbjuder ett bra alternativ. Jag är naiv, men jag tror ändå den delen kan växa.

  11. 28 mars 2011 8:16 e m

    Kan växa, men inte på bekostnad av något annat. Det pågår inget krig mellan Reko-kaffe och Fair Trade, den polemiken känns lite trött helt enkelt. Om specialkaffe skall växa på riktigt så behövs transferkaffen som förflyttar konsumenten från en sida till den andra, jag tror att Fair Trade är just det för många.

  12. Per Nordby permalink
    28 mars 2011 8:41 e m

    Helt rätt Johan. Och jag vill återigen betona att trots min kritiska röst så tycker jag att dom förändringarna som Fairtrade gör är väldigt bra, speciellt höjningen av premien. Och vi får komma ihåg att det vi pratar om här är ett minimipris, hur mycket som betalas över det är upp till förhandling.

  13. matts permalink
    03 april 2011 5:01 e m

    Bra kommentar ang transferprodukt Johan E., det köper jag helt. fair trade enkel lösning men bättre en ”fulkaffe”.

Trackbacks

  1. Per bloggar på… | Bloggen för livsnjutare
  2. journalistik, Fair Trade och reviderade åsikter « PER NORDBY

Kommentera

