Skip to content

Bangalore coffee crawl

18 mars 2011
tags: ,

För en vecka sedan lämnade jag Indien. Innan jag åkte passade jag på att besöka Bangalore, en stad som rymmer mer folk än Danmark och som är huvudstad i den Indiska delstaten Karnataka. Det är samma delstat som producerar merparten av Indiens kaffe. Jag vet inte om det finns ett samband, men Bangalore har en ung och blommande cafékultur. Vi snackar inte små, oberoende caféer utan bara stora, amerikainspirerade coffee shop kedjor med 100+ sittplaster i varje enhet. Jag beslöt mig för att se vad stan hade att erbjuda så jag satte mig i en autorichwa och åkte till korsningen mellan MG Road och Brigade Road. Därifrån kan man nå allt som finns att få.

got coffee?

got coffee?

 

Det första som hände var att jag sprang på en café coffee day. Det är en kedja med över 1000 enheter i hela landet och många av dom ligger i Bangalore där kedjan först öppnade 1996. Och dom finns verkligen överallt. Kaffet jag fick var inte helt tokigt. Det kommer från distriktet Chickamagalur och var helt ok rostat och bryggt. Servicen varierade väldigt mellan enheterna, men vad annars kan man vänta sig när man har så många ställen med dåligt betald personal. Kedjan har ett väl paketerat koncept och beter sig väldigt mycket som en… kedja.

Nästa stora kedja heter Barista. Här kan du tokigt nog få en ”äkta” italiensk upplevelse. Fast du är i Indien. Kedjan ägs sedan några år tillbaka av inget mindre än Lavazza, ett av Italiens första rosterier som började sälja sitt kaffe utanför Italien och som har gjort sig ett stort namn på det. Hur äkta upplevelsen blir på Barista i Bangalore vet jag inte för jag brydde mig faktiskt inte om att gå in. För dels jag tycker att det är knasigt att importera rostat kaffe till ett land som själv producerar varan och dels är det lite lågt siktat att ta in ett sådant lågvattensmärke.

Efter att ha passerat genom dessa två kedjor och tittat in på Pascucci, café Crem, Mocca, Java City och Cuppa som alla mer eller mindre gör samma sak, gick jag trött, varm och kaffefylld mot Church Street. Där ligger Matteo Coffee, och med risk för att verka partisk var det lätt här jag fick den bästa upplevelsen. Kaffet var tyvärr inte det bästa, det var importerat från USA och man kunde ana i koppen att det hade fått ligga till sig för länge på lagret. Men lokalen, servicen och stämningen var på topp och jag skulle lätt ha gått tillbaka om jag fick chansen. Och jag hade nöjt mig med att beställa en kaffe, satt mig i en skön fåtölj och väntat på att stan ska utveckla ett lite mer spännande utbud innan jag orkar resa mig och ge mig ut på en ny kafferunda i Bangalore.

4 kommentarer leave one →
  1. 19 mars 2011 1:19 f m

    barista är ett skämt! den enda anledningen till att gå in, är air conditioning..

  2. Linda Sävhammar permalink
    19 mars 2011 7:15 f m

    vad spännande o få en inblick i Bangalores kaffe-värld! nu blev staden lite mer verklig för mig, förut var den bara en prick på kartan dit vi bokade resenärer från olika svenska företag hela tiden…. 🙂

  3. Per Nordby permalink
    19 mars 2011 9:25 f m

    Jesper, nån borde styra upp caféscenen i Bangalore…

    Linda, säg till när du bokar en biljett till dig själv också så ska jag ge dig lite fler tips.

  4. 21 mars 2011 2:01 e m

    Vi ses där 😉

Kommentera

