Skip to content

Indien och specialkaffe

07 mars 2011

Indien har, som jag kort började skriva om i förra inlägget, en ganska kort historia av specialkaffe. Först när vi i Sverige dansade till jungle, gick på ravefester och såg fram emot det nya millennium började den indiska staten släppa taget av kaffehandeln och göra den fri för vem som önskade marknadsföra sig. Och så började gårdar kunna skapa sig ett varumärke och sälja kaffe av högre kvalitéer mot bättre priser.

Idag bedriver Coffee Board of India lite forskning men organet fungerar mest som marknadsförare av indiskt kaffe, och dom gör ett bra jobb. Som en del i arbetet för att hitta sin del av världsmarknaden har man skapat tre varumärken för indiskt kaffe och kallat det för specialkaffe. Två av varumärkena kan man hitta på hyllan i flera kaffebutiker hemma i Sverige, och det tredje finns det rosterier som stoltserar med att dom använder i sina blandningar. Jag pratar om Mysore Nugget Extra Bold, Monsuun Malabar och Robusta Kaapi Royale.

Mysore Nugget Extra Bold har format min bild av hur indiskt kaffe smakar. Det är ett fylligt eller medelfylligt kaffe med god arom, lite lagom syra och lite kryddig smak. Det är en ganska typisk smak från vad man kan skapa i Indien med den relativt låga växthöjden och fylliga arterna som man odlar här. Det är ett gott kaffe men knappats specialkaffe. Ett premiumkaffe? Javisst. God att dricka och jämn i kvalitén? Absolut. Men spårbar till sitt ursprung? Knappast. Mysore är en stor och smutsig stad full av tutande bilar och långt ifrån något kaffeplantage.

Monsuun Malabar är kanske ett kaffe som väcker många och får folk att inse att kaffe inte bara smakar kaffe. Jag tyckte själv att det var spännande och annorlunda när jag smakade det för första gången. Men det är också ett kaffe som är medvetet urvattnat och av definition defekt. Under torkningen av bönan utsätter man kaffet för ett monsuunregn eller två vilket leder till att kaffet sväller, tappar all din smak och arom och blir fylligt och helt utan syra. Monsuun Malabar har helt klart en specifik smakkaraktär. Monsuun Malabar blir garanterat vattenskadat och ofta angripet av insekter under processen. Unikt? Absolut. Spårbart och av hög kvalité? Knappast. Specialkaffe? Omöjligt.

Robusta Kaapi Royale är i teorin det bästa av Robusta du kan få från Indien. Premium, extra väl hanterat, milt i koppen. För det är nämligen så man bedömer Robusta när man koppar det. Ju mildare det är och ju mindre robusta det smakar, desto bättre anses det vara. Kanske kan man känna en uns syra, då är det bra. Robusta har inte samma förutsättningar för att utveckla komplexa aromer och goda smaker som Arabica. Däremot bidrar Robusta med en god munkänsla och en fyllighet i kaffeblandningar och kan därmed vara användbar. Och dom bästa robustorna som finns är helt klart bättre än mediokra och dåliga arabicor. Kaap Royal må vara så bra en robusta kan bli, och ibland kan du faktiskt spåra kaffet till sin gård. Men kaffet har dåliga förutsättningar i koppen och används därför bara till blandningar. Specialkaffe? Tveksamt.

Alla tre är kaffeblandningar och har sin specifika smakkaraktär. All tre uppfyller vissa utsatta kriterier och är välformade varumärken. Men det är bara det dom är, varumärken. Ingen av dom är gjorda för att ha en unik smak, snarare tvärtom. Var och en har en smak du känner igen. Som en Big Mac. Den smakar som den smakar som den smakar. Dom fyller sitt syfte, men det är inte Specialkaffe.

Därmed inte sagt att det inte finns specialkaffe i Indien. Det gör det verkligen. På indiacoffee.org står det även om regioner, gårdar och arter. Och utöver Coffee Board finns India Speciality Coffee Association som består av en handfull gårdar som vill marknadsföra Indiskt Specialkaffe. Kaffe med unika karaktärer, medvetet och noga hanterat från bär till böna och spårbart till gård och fält. Det är specialkaffe, och det finns i Indien.

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. Mattias L permalink
    07 mars 2011 11:09 f m

    Men Per, du får skriva lite mer om India Speciality Coffee Association.
    Vad är det egentligen som de vill ha ut på marknaden och har du smakat något bra?

    Schysst och saklig ”sågning” av de traditionella varumärkena från ett specialkaffeperspektiv. Hoppas att folk kan inse skillnaden mellan kaffemarknad och specialkaffemarknad.

  2. Per Nordby permalink
    07 mars 2011 3:00 e m

    Kortsiktigt så vill medlemmarna i SCAI få ut sitt kaffe från sina gårdar till världens konsumenter, och dom ser gärna att det står gårdsnamnet på påsen. Men det finns ett långsiktigt arbete också med att helt enkelt upplysa rosterier, caféer och konsumenter om att det finns grymt gott kaffe i Indien och de olika gårdarna har en gemensam front i det arbetet. Det är SCAI som har tagit hand om mig här i Indien. Många av gårdarna som jag har besökt och som jag har varit gäst hos har varit alldeles för stora för mig som kund. Men dom tog emot mig och bjöd på kunskap och mat fastän dom vet att jag antagligen inte kommer köpa ett enda kilo av dom. Men viktigare än det är att jag åker från landet med kunskap i bagaget. Och samtidigt som jag lärde av dom så fick dom kunskap av mig som rostare när vi koppade. Det är trots allt jag som är marknaden och dom behöver veta vad jag är ute efter på koppningsbordet för att veta vad dom ska satsa på. Så vi kan nog förvänta oss mer syrligt kaffe från Indien nu när jag är klar här…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: