Skip to content

ett steg tillbaka

14 februari 2011
tags: ,

Jag började brygga kaffe bakom en bar för 11 år sedan. Jag var egentligen inte så intresserad av kaffet från början, det var cafékulturen och fikastunden som tog mig till yrket. Men allt eftersom jag jobbade så blev jag mer intresserad av hantverket, och framför allt råvaran. Vad var det jag stoppade i kvarnen egentligen?

Min nyfikenhet drev mig vidare och när jag fick möjligheten att börja rosta för snart fyra år sedan var jag inte sen att ta den. Jag kom närmare kaffet, lärde mig ett nytt hantverk och började bära kaffesäckar. Men det orostade kaffet var nästan ännu mer mystiskt än det rostade. Vad var det jag stoppade i rosten egentligen? Varför smakade kaffet så olika, vad skapar kaffet?

När kaffet kommer till rosteriet handlar jobbet egentligen bara om en sak. Att bevara och utvinna så mycket som möjligt av dom goda smakerna som kaffet har. Det gäller i rostningen, förvaringen, malningen och bryggningen. Men innan kaffet kommer till rosteriet så kan man påverka vad dom goda smakerna kommer vara, man skapar dom goda smakerna. Hur man väljer att processa kaffet, hur och när man skördar, var det växer och vilken typ av kaffe man faktiskt använder påverkar vilken karaktär kaffet kommer få. Jag vill lära mig mer om hur det går till, vad man kan göra och hur man kan förbättra det som redan görs.

Min nyfikenhet driver mig att gå vidare. Jag har haft förmånen att åka till ursprung några gånger, men varje gång under en ganska kort tid. Det räcker för att träffa producenterna, se hur dom jobbar och se vart kaffet växer. Men det räcker inte för att verkligen förstå vad som händer. Jag vill förstå. Så jag har bestämt mig för att ta ledigt från mitt annars ganska perfekta jobb, och ta ett steg tillbaka. Till ursprunget. Jag kommer börja med att åka till Indien i några veckor, för jag vet nästan inget om kaffet i Asien. Men efter det kommer mitt stora fokus att ligga i syd- och cntralamerika. Jag kommer sätta mig i Colombia en månad eller två och studera språk, kultur och kaffe, och sen resa runt till några av grannländerna. Det ska bli skoj. Önska mig lycka till.

5 kommentarer leave one →
  1. Linda Sävhammar permalink
    14 februari 2011 8:41 f m

    Lycka till Per! Det låter verkligen spännande!

  2. 14 februari 2011 10:42 f m

    Jag önskar dig Lycka till på alla sätt och vis!

    Lev drömmen!

  3. fredrik permalink
    14 februari 2011 10:51 f m

    Lycka till Per!
    Kommer att bli spännande att höra vad du har att berätta efter dina resor.

  4. 14 februari 2011 2:35 e m

    Fantastiskt! Lycka till, och ta MASSOR av bilder vet ja!

  5. 15 februari 2011 10:51 e m

    Glöm inte att blogga under tiden! Ha en underbart trevlig långresa!

Kommentera

