Skip to content

det goda som kapselmaskiner för med sig

06 februari 2011

Jag vill göra några saker klara innan jag börjar ge mig in på det jag skriver i ämnesraden. Jag tycker inte att kapselmaskiner är något annat än en enkel utväg för alla dom som tror att dom behöver en maskin för att brygga kaffe men är för lata för att lära sig hur man gör. Jag tycker att restauranger som har anställda sommelierer och fina vinlistor men samtidigt använder kapselmaskiner är trångsynta, falska, okunniga och/eller ignoranta. Samtidigt kan kapselmaskiner vara ett alternativ för konsumenter som är villiga att betala höga kilopris för att med en enkel knapptryckning skapa ett mediokert substitut för espresso, som inte bryr sig om att dom blir tvungna att låsa sig till ett varumärke och som som nöjer sig med kaffe som aldrig blir bra, men som heller aldrig blir superkass. På en skala från 1 till 10 kommer dom alltid att ligga på 4. Jag ser tjusningen, det är en trygghet.

För er som inte är insatta: en kapselmaskin är gjord för att producera kaffe som är malet och packat i portionsförpackningar. En kapsel=en kopp. Störst och mest känd är Nespresso, men många andra företag och rosteriet har börjat synas på marknaden. Varje tillverkare gör bara kapslar som passar i en maskin. Portionsförpackningarna ligger mellan 3-5 kronor styck, innehåller 4-7 gram var och ger dig ett pris på 400-1300 kronor/kilo. Jämför det med kaffet av samma kvalité som i vanliga handeln ligger kring 60-100 kronor/kilo.

Det skrevs lite om kapselmaskiner för ett tag sen. Först gjorde Riktigtkaffe Sveriges största test av kapselmaskiner som jag inte riktigt förstår poängen av. Att göra kaffe i en kapselmaskin är ungefär lika mycket kaffebryggning som att koka gröt i mikron är matlagning. Oavsett vilken mikro du använder så kan det aldrig slå en kastrull på spisen. Strax efter skrev  Matts både ett och två kritiska inlägg om hur kapselmaskinerna kapitaliserar på kaffemarknaden, och ungefär samtidigt länkar Barista Magazine ett lika kritiskt inlägg värt att läsa.

Jag å min sida tänkte, nu när jag gjort min ståndpunkt klar, försöka sätta lite ljus på det lilla positiva kapselmaskinerna för med sig. För enkelhetens skull kommer jag använda Nespresso som exempel.

Nespresso har ganska många olika kapslar i sitt sortiment. Det kan handla om olika blandningar eller olika ursprung på kaffet i kapslarna. Alla sorter har olika färg, och det finns en tydlig beskrivning på vilken upplevelse kapseln kommer ge dig, om det är en stark eller mild kaffe, och om den ska bryggas kort eller lång. Och just det här, att visa på att kaffe från olika delar av världen kan smaka olika och att det skiljer sig i smak beroende på hur du behandlar kaffet, tror jag kan vara en bra ögonöppnare för många som annars bara har mellanrost eller mörkrosta att välja på. Den gröna kapseln smakar inte som den lila, Colombiansk kaffe smakar inte som kenyanskt kaffe. Nähä. Jag tycker att det är trivialt, men det gör inte alla. Trots att vi lever i ett land där nästan alla vet vilken druva dom föredrar i glaset och har ett favoritdistrikt i Frankrike, så är det långt ifrån självklart att folk vet vart deras kaffe växer eller att endast Etiopien etiopiska bönor har. Men kanske kan kapselmaskinerna fungera som ett första stapplande steg mot kaffets breda värld av smaker.

Så trots att jag tycker att kapselmaskiner nästan uteslutande är av ondo tror jag ändå att någon eller några som använder dom kanske kan inse att kaffe är mer än bara kaffe. Det breda sortimentet av kapslar som ändå erbjuds kan bli ett första steg till insikten om att det finns en variation i kaffe. Kanske kan dom som inser det slita sig från sin maskin, lyfta blicken och börja titta på andra sätt att testa olika ursprung, olika sorter, jämföra och smaka. Kanske flyttar dom kapselmaskinen till sommarstugan, kanske säljer dom den på blocket och kanske kanske kan dom en dag ställa presskannan på bordet efter middagen och med en nonchalant självklarhet berätta varför dom tycker att just bourbonbönor från El Salvador gör sig bra efter pastan.

Jag vet inte om det väger upp för alla negativa sidor hos kapselmaskinen, men om det finns något positivt är det väl ändå alltid värt att framhäva?

No comments yet

Kommentera

