Skip to content

det finns två sätt att brygga kaffe

25 januari 2011

Hemma har jag flera olika bryggmetoder som jag växlar mellan. Men oavsett bryggmetod finns det bara två sätt att brygga på.

Alternativ 1, mätning
Om du vill kan kaffebryggning bli en prylsport. Olika typer av bryggare, kvarn, våg, termometer och varför inte en refraktometer kan fylla köket, om man är lagd åt det hållet.

Bryggare är ju en grundförutsättning för kaffebryggning, och kvarn ett måste om du vill få ta del av smaken som kaffet gömmer, men resten är bara trevliga verktyg. Men dom kan vara nyttiga. Kaffebryggning är som bakning. Om du väger upp mjölet i stället för att mäta det så får du en mer exakt dosering. Jag väger upp mitt kaffe, och för ett tag sedan började jag väga upp vattnet också. Det blir mer exakt än kaffemåttet, och det hjälper mig att veta vad jag gör när jag brygger. Har jag bryggt en kopp och tycker att den är för svag, stark eller fel extraherad så har jag, tack vare att jag mäter kaffe och vatten, kunskapen som krävs för att justera bryggningen till nästa gång. Att mäta kan gå till överdrift och det är till ingen nytta om du inte känner att det gör någon skillnad, eller om du låser dig och inte anpassar dina proportioner efter kaffe och bryggmetod, eller om det leder till att du inte kan njuta av ditt kaffe.

Alternativ 2, höftning
En god vän skulle skulle aldrig få för sig att mäta eller väga någonting när han brygger kaffe, speciellt inte på söndagar. Han tar sin påse, höftar upp lite kaffe i sin aeropress, maler kaffet efter behag och brygger så länge han känner nödvändigt. Det blir gott nästan varje gång. Han har nämligen gjort det så många gånger att kan vet ungefär hur mycket kaffe han behöver, och han vet hur länge det ska brygga beroende på hur mycket han tar och hur finmalet det är. Och han anpassar styrkan efter humör.

Jag har en annan vän som gör exakt samma sak när hon bakar bröd. Hon skulle aldrig få för sig att följa ett recept utan stoppar i det hon behagar och har hemma. Och hon vet hur
smeten ska se ut. Det blir nästan alltid gott, men aldrig samma.

Att höfta är ett utmärkt sätt att brygga kaffe på, om man har gjort det några gånger förut så man kan läsa av malningen och bryggningen och anpassa sig eftersom. Men man får finna sig i att inte få samma resultat två gånger i rad och i att misslyckas ibland. Det händer att jag höftar när jag brygger kaffe, och oftast blir det ju gott ändå. Men jag skulle nog banna mig själv om jag skulle råka höfta fram en perfekt kopp kaffe, för jag skulle ju inte kunna upprepa den. Men kanske skulle jag njuta av den så mycket mer.
Vilken metod man använder kvittar. Det viktigaste är att man försöker göra kaffet rättvisa och att man njuter av sin kopp. Det är ju trots allt därför vi dricker kaffe.

10 kommentarer leave one →
  1. 25 januari 2011 11:52 e m

    Att höfta fram en perfekt kaffe, är som buddhistmunkarnas mandala i sand, som är perfekt när den är klar och i nästa stund blåser bort för vinden för att aldrig mera existera.

  2. Per Nordby permalink
    26 januari 2011 12:11 f m

    Fast njuter munkarna av sin sandkonst lika mycket som jag gör av min kaffe?

  3. Matts permalink
    26 januari 2011 1:06 f m

    Hallå, jävla nördar utan hantverksbakgrund. Att höfta är vetenskap, att väga är okunskap. Period.

  4. Per Nordby permalink
    26 januari 2011 2:38 e m

    Jag håller inte med Matts. Det finns massor av duktiga bartendrar som mäter upp spriten till sina drinkar, men det innebär inte att dom inte kan blanda eller inte kan sina smaker. Dina egna bagare väger upp mjölet när dom bakar, men det innebär inte att dom inte kan sitt hantverk.

    Att väga och mäta kan bli nördigt och är helt befriat från hantverk om du inte har nytta av det du mäter eller inte kan härleda det till något. Och så är ofta fallet. Men om du använder mätning och teknik som ett verktyg för att ta reda på vad du gör och använder den kunskapen till att ta dig dit du vill så är det en nyttig och viktig del i hantverket.

  5. 26 januari 2011 6:30 e m

    Matts, jag diggar din finkänslighet när du kommunicerar! 🙂 Underbart!

  6. matts permalink
    26 januari 2011 8:49 e m

    akademiker behöver väga ha kontroll, hantverk behöver inte det, bartendrs gör det för att ha koll på kostnader, bagare för att man måste i grundreceptet men inte när man kör degen då måste man ”känna” sin deg. Murare blandar inte bruk efter säckens recept, kockar lagar inte sås på recept så där kan vi hålla på. hantverk är hantverk.

  7. Per Nordby permalink
    26 januari 2011 10:39 e m

    Även om jag väger mitt kaffe och mitt vatten så väljer jag med ögat när kaffet har bryggt klart. Det är det jag menar med att kunna läsa av det man mäter. Jag brygger som hantverkare och inte som akademiker, men även en hantverkare bör tänka efter innan han handlar.

  8. Matts permalink
    27 januari 2011 6:38 e m

    När jag var liten o sprang bland min morfars konstatelje, pappas kakelugnar, mammas systelje så kunde man iblan avlyssna de sk” fina” folkets förakt för hantverk, man kunde höra t ex det där jobbet behöver man inte mycket hjärna för. Eller annat nedvärderande. Detta blev sedan politiskt korrekt, att förtrycka hantverk, o där är förlusten o fattigdomen i hantverket som gått förlorat i Sverige. Att nu tro att vi kan mäta fram denna historia genom verktyg är en stor illusion. Men för dom utan denna tradition i ryggen behövs kanske dessa verktyg, men gå inte vilse i tekniken.

  9. Per Nordby permalink
    27 januari 2011 10:56 e m

    Verktygen må vara en protes och en fattig ersättning till erfarenheten och historien, men jag är tacksam att jag har den. Men som du säger, man får akta sig så man inte går vilse, det bästa är förstås att hela tiden jobba med öppna sinnen.

Trackbacks

  1. det finns tre sätt att brygga kaffe « PER NORDBY

Kommentera

