Skip to content

kanske vi skulle ta och ses?

02 januari 2011

Nytt år, nya möjligheter brukar många säga. Jag tror nog att möjligheterna fanns där redan under det gamla året, men kanske gör årsskiftet att vi reflekterar över vad dom möjligheterna skulle kunna vara. Jag tänker inte göra någon analys om vad som kommer hända 2011. Men jag har en liten förhoppning som jag tänkte dela med mig av.

När jag började rosta kaffe för lite över tre år sedan fanns det inte många andra som gjorde det. Inte i liten skala, inte i Sverige. Det fanns inte särskilt många smårosterier. Det fanns ju, och finns, stora rosterier. Men dom är av gammal kultur och rädsla för konkurreras stängda. Det finns ingen insyn och absolut ingen transparens. Dessutom spelar dom på en helt annan plan än vad jag och andra smårosterier gör, med helt andra handelsmodeller och en större avstånd till hantverket i rostningen.

Så det fanns ingen att fråga hur man gjorde. Nu finns det fler. Det finns inget överflöd direkt men vi blir helt klart fler och fler som rostar kaffe.

Jag vet hur svårt det är att börja från noll och dels starta en rosteriverksamhet, dels lära sig hantverket att rosta kaffe. Och jag vet att det är lättare att ta sig förbi dom största tabbarna om man har nån att bolla tankar och idéer med. Och jag vet av erfarenhet att frågorna inte tar slut bara för att det börjar komma svar, snarare tvärtom.

Jag tänkte mycket på det här förra vintern, och jag har tänkt på det igen den här vintern. Jag har tänkt, att kanske vi ska ta och ses, vi som rostar kaffe och vill samma sak? Inte för att starta en förening eller för att börja samarbeta eller ens för att rosta kaffe eller koppa. Bara för att träffas. Jag har redan många rostare i mitt nätverk, men det finns nog fler där ute som jag nog inte känner och som inte känner mig. Jag tror att vi skulle må bra av att ses. Dels för att vi måste akta oss så vi inte hamnar i samma fälla som dom stora är i nu. Vi får inte stänga dörren för varandra och se andra rosterier som konkurrenter. Dessutom tror jag att vi kan dra nytta av och kanske lära oss nåt av varandra. Jag vet att jag helt klart har mycket att lära, och jag har idéer jag vill diskutera och jag kan nog lära ut ett eller annat också.

Det är sånt jag står och tänker på när jag står vid min rost. Jag tror inte att jag är ensam om min tanke. Och min lilla förhoppning för 2011 är riktad till dig som rostar kaffe, kanske vi skulle ta och ses?

6 kommentarer leave one →
  1. 02 januari 2011 8:31 e m

    Strålande Per. Solde är på vilken minut som helst.

  2. 02 januari 2011 9:08 e m

    Det låter precis så som det ska låta när professionella talar! Transparens, öppenhet och vänskaplig tävling framför mystik bakom stängda dörrar med konkurrenstänkande där bara jag vinner eller förlorar!

    Får man vara med även om man inte kan, men vill lära sig, rosta?

  3. kulbay permalink
    03 januari 2011 11:50 f m

    Då tycker jag att vi bokar upp ett litet gig.

  4. 03 januari 2011 8:26 e m

    Även om jag rostade mina första batcher på lilla kafferosteriet 2004 så var det som att börja om från början när vi startade förra året. ” Learn by doing” har sina fördelar, men gud vad skönt det hade varit om det fanns någonstans man kunde vända sig med frågor och bara snacka rostning, ventilation, packning, cupping, sourcing etc etc…. Självklart ska vi ses!

  5. Per Nordby permalink
    03 januari 2011 11:18 e m

    Mina herrar, vilken middag det skulle bli.

    Dan, tack för öppenheten,

    Jay, även många som rostar kan inte rosta, jag är säker på att du har mycket att tillföra.

    Öner, låt oss planera.

    Daniel, gott snack som vanligt.

Trackbacks

  1. Remheden/Nordby | Bloggen för livsnjutare

Kommentera

