Skip to content

Tamper 2010

30 december 2010
tags: ,

I slutet av 2009 trodde jag att jag skulle ägna mig åt att göra en tamper. Det gjorde jag till slut, men jag får erkänna att det är ett av årets projekt som har guppat i bakvattnet utan att få någon vidare fokus. Och egentligen har inte jag gjort så mycket, bara kommit med en idé och sen fått folk omkring mig att göra den.

Min grundidé var enkel. Jag ville ha en tamper som var snygg och personlig och som kunde tampa rakt. Jag fick idén att göra en egen tamper när jag såg en ring gjord av Sanna Svedestedt, en smyckedesigner från Göteborg som gör väldigt stora och fina smycken och har både Kth och Klimt02 i ryggen, vilket är väldigt bra efter vad jag förstår.

Jag bad henne göra en tamper i samma diamantformade serie som hennes ringar och halsband och resultatet blev inte så tokigt. Eller rättare sagt väldigt bra.

 

 

 

Jag har nu två tampers som båda är lika olika. Något asymmetriska men väldigt bekväma, när man väl hittar rätt i handen. Den ena är gjord av cederträ, den andra av björk, bägge svenskt trä så klart. Den ena sitter på en egensvarvad bas, och den andra sitter på en bas från espresso gear , bägge ritade av min gamle vän Lars Wallin. Det är nästan synd att jag inte står i baren så mycket längre, för jag hade gärna använt dom. Det kanske blir mer av den saken 2011. Jag har en känsla av att vi kommer få se fler, liknande tampers under året som kommer också.

Jag har för övrigt en ny idé på en tamper som jag hoppas få till under det kommande året. Allt nytt är som sagt gott.

3 kommentarer leave one →
  1. 30 december 2010 2:23 e m

    Ett enda ord kommer till mig:
    Wow!

  2. Per Nordby permalink
    30 december 2010 6:29 e m

    Äsch, tack.

  3. Anders Gullstrand permalink
    01 januari 2011 1:33 e m

    Kul…..finns kanske en marknad för detta…:)))

Kommentera

