Skip to content

Smakoptimering

29 december 2010
tags:

Jag var på en middag för ett tag sedan. Tallrikar och glas kom och gick, och mot slutet av festen sitter jag med en bit chokladtårta, kaffe i koppen, en klyfta lime och lite rödvin kvar i glaset. Allt är gott, och allt vill jag sätta i mig. Men jag märker att jag försöker komma på hur jag ska kunna äta allt och få det att smaka gott hela vägen. Chokladtårtan skulle nog smaka gott i alla kombinationer, men lime före kaffe eller kaffe före vin skulle nog inte bli så bra.

Jag tror att vi ofta glömmer bort kontexten när vi äter och smakar på saker. Det är kanske extra aktuellt just nu i jul när vi tenderar att äta väldigt olika saker samtidigt. Mycket fet mat, starka kryddor och söta saker som alla vill dominera. Det fina är att vi faktiskt själva bestämmer hur vi vill uppleva det vi äter. Det hänger inte bara på vad maten eller drycken faktiskt smakar, eller på atmosfären och omgivningen. Vad munnen har blivit utsatt för innan vi äter något är väldigt viktigt för hur vi upplever smaker. Jag koppar till exempel alltid bättre på förmiddagen än på eftermiddagen, för då är munnen mer neutral. Och smaklökarna kan bli mättade om dom utsätts för för mycket. I parfymaffärer får du lukta på kaffe för att neutralisera doftsensorerna mellan parfymprovningarna.

Det är ju en smaksak hur viktigt det är att allt ska smaka gott. Men jag tycker att det är viktigt. Det är ju tråkigt att ha ett gott vin som inte alls funkar till den mat du äter. För mig slutar middagen med att jag äter min limeklyfta, gafflar i mig sista biten av chokladtårtan, sippar vinet och avslutar med kaffe. Det fungerade bra tycker jag.

One Comment leave one →
  1. 29 december 2010 1:37 e m

    Per, jag är så glad att du tar upp detta då det ligger mig så varmt om hjärtat. Ett härligt pussel! Hoppas vi gör lite labbar ihop nästa år! Kram & Gott nytt!

Kommentera

