Skip to content

Dagens ord: drickabilitet

14 december 2010

Jag lärde mig nyligen ett nytt ord. Drinkability. En direktöversättning till svenska ger drickabilitet. (Mer korrekt kanske blir drickbarhet, nån får korrigera mig här, om det nu spelar nån roll). Jag har egentligen inte så mycket att säga om ordet, jag vill bara vädra det lite.

Termen drickabilitet kommer från öl-världen där den används som en markör på hur stort sug på en till klunk eller ett till glas man upplever när man dricker av en öl. Om du tar en sipp och genast får en impuls att ta en till har ölen hög drickabilitet. Jag gillar ordet, men jag använder den naturligt nog om kaffe.

Sen jag hörde ordet första gången i höstas har jag haft den i bakhuvudet varje gång jag koppar kaffe. Jag märker direkt när ett kaffe har hög drickabilitet, när jag återkommer till den koppen och smakar det igen, och igen. Drickabilitet ger en beskrivande aspekt av det man dricker utan att gå in på smak, det har helt med upplevelsen att göra. Jag tycker personligen att det är ett mycket användbart ord, och jag ser drickabilitet som en sätt att beskriva en positiv egenskap hos kaffet. Vem vill inte ha ett kaffe som ger mersmak?

3 kommentarer leave one →
  1. 14 december 2010 7:41 e m

    DRICKABILITET, eller dess mer street-smarta alter ego: Hinkabilitet!

  2. Linda S permalink
    15 december 2010 9:46 f m

    well, drickbart kanske e den mer korrekta termen på svenska, men jag tycker drickabilitet fungerar det med 🙂 låter på ett sätt ”bättre” att använda det ordet än om du skulle skriva om kaffets drickbarhet….. 🙂

  3. Per Nordby permalink
    15 december 2010 1:58 e m

    Ja, det engelska ordet drinkability betyder i grunden just drickbart. Men på det sätt som ordet används av bryggare och ölkännare har betydelsen ändrats något. Det handlar det inte bara om att ölen går att dricka, utan att drickandet skapar en lust till mer drickande (och då inte i den fylleaspekten som du antyder på Johan!).

Kommentera

