Skip to content

vilket kom först, kaffet eller ägget?

13 december 2010

En tråd på riktigtkaffe tar upp en gammal bortglömd specialitet, norskt äggkaffe. Det låter underligt, men jag har hört talas om det förut. Första gången var när jag bodde i Minnesota, en amerikansk stat där många skandinaver som lämnat en kyla för en annan slog sig ner. Jag träffade en till åren kommen man vars föräldrar utvandrade från Sverige ungefär samtidigt som Kristina lämnade Duvemåla. Han kunde fortfarande prata svenska, även om våra språk hade lite gemensamt eftersom hans varit isolerat från mitt i cirka hundra år.

I samma veva som jag träffade honom bjöds jag på äggkaffe, som sades komma från Nordnorge. Jag har inte stött på det här hemma i Norden och gissar att utvandrarna tog kunskapen med sig till Amerika. Jag är inte mycket till kemist själv, men den förklaring som jag fick när jag bjöds på drycken var att kaffet blev klarare och mindre bittert när det kokades med ägg, något som den här bloggposten bekräftar. När man tillför protein i kaffet uppstår just den effekten. När jag bjöds på kaffet användes inte hela ägget utan faktiskt bara skalet, vilket gav nämnda positiva egenskaper åt det kokta kaffet utan att tillföra äggsmaken.

Jag kokar sällan kaffe själv, men jag ska nog göra ett test. Om någon annan provar får ni gärna berätta hur det går. Om det känns fel att göra det nu kan ni kanske vänta till påsk.

No comments yet

Kommentera

