Skip to content

Vad jag pratar om när jag pratar om kaffe

06 december 2010
tags:

Kaffe. Ordet väcker många associationer. Fika, en kopp med fat, 11-kaffe med alla dess tillbehör, det där nödvändiga på morgonen som krävs för att du ska vakna. Koffein. Allting rätt, och allting ganska…. brunt.

När jag började prata om kaffe var det fikat jag pratade om. Men det jag pratar om när jag pratar om kaffe idag är något helt annat. Den har förändrats. När jag stod bakom bar och jobbade som barista var det mest den bruna vätskan som jag pratade om. Och hantverket. Men sakta växlade fokuset upp i bönorna i kvarnen och jag började smaka och titta på dom mer. Det ökade givetvis när jag började rosta, fast då tittade och smakade jag på bönorna från rosten. Och samtidigt kom jag lite bort från det bruna och mer åt det gröna, när dom orostade bönorna tog sig in i mitt medvetande. Kaffe det också. Men sen flyttades fokus lite till. Till bäret, till det röda, till trädet. Kaffeträdet. Och till bladen, till den röda jorden, till ekvatorn. När jag pratar om kaffe är det bäret jag ser framför mig. Först.

 

 

Men när jag pratar om kaffe tänker jag mest på människorna bakom. Det är också dom jag ser. Och det är många människor bakom. Dom som odlar, dom som plockar, dom som sorterar och alla andra som är med innan kaffet kommer till mig och till rosten. Och jag tänker på passion, när jag pratar om kaffe. På stolthet. Och dedikation. Jag är stolt när jag serverar mitt kaffe och det är ofta dom som odlar kaffet också. Och det fina med kaffet är att det kan sammankoppla och skapa broar mellan världar. För mitt kaffe är inte mitt, det är ditt och det är odlarens, på en och samma gång.

Det är det jag pratar om när jag pratar om kaffe.


5 kommentarer leave one →
  1. 06 december 2010 6:24 e m

    Mycket vackert skrivet. Nästan poetiskt! Tänk om fler kunde få in denna helhetssyn i sitt tänk? Att sluta anse kaffe vara bara kaffe; en brun – förhoppningsvis – varm, dryck…

  2. Per Nordby permalink
    06 december 2010 7:16 e m

    Jag tycker inte att det är något fel i att se kaffe som en brun dryck, det är ju ändå oftast så vi som konsumenter möter kaffet. Men sen går det ju förstås att gå vidare och hitta mer i koppen.

  3. Erwing permalink
    06 december 2010 9:52 e m

    Bra inlägg

  4. 08 december 2010 12:51 f m

    Bra skrivet Per!

    Kan du inte skriva oftare?

    //DC

  5. Per Nordby permalink
    08 december 2010 6:12 f m

    tack, ska försöka.

Kommentera

