Skip to content

Nordic Barista Cup 2010, var du inte där gick du miste.

20 september 2010

Jag är trött. Och lite frustrerad. Jag har varit i Oslo i nästan en hel vecka och gått på två föreläsningar varje förmiddag och lika många efter lunch. Varje föreläsning följdes upp med en koppning för att omvandla pratet till praktik. Och varje föreläsning var så späckad med information att det kunde ha räckt med en i veckan. Så jag är trött, och jag bearbetar fortfarande det jag lärde mig.

Men jag är också imponerad. Jag har aldrig förut varit på ett kaffe-evenemang som har varit så späckat med kunskap och spridning av den samma. Norge ligger i framkant, NBC har utvecklats och engagemanget från fotfolk som ställer upp och lägger sin tid för att göra evenemanget möjligt finns där. Så tack Björg och Jens, tack Solberg&Hansen, Kaffa, Tim Wendelboe och alla andra som var där och hjälpte till. Ni gjorde ett grymt jobb.

Nordic Barista Cup är en tävling. Tävlingen var rolig och utbildande och värd att läsa om, men tävlingen var inte allt. Det är heller inte den grymma maten, den norska mikro-bryggda ölen eller flöde som hela tiden funkade som gjorde hela eventet, även om det inte hade varit samma sak utan detta. Det stora med NBC 2010 var seminarierna. Föreläsarna och kunskapen dom ville sprida. Engagemanget. Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg bara om George Howells föreläsning om specialkaffe, om ”Sourcing and development of quality on farm level”, om hur olika processmetoder påverkar kaffet, om hur man kan förbättra kvalitetskontrollen på odlingsnivå. Eller om Paul Songers smak och kemiföreläsningar eller om Vince Fedele och Extract Mojo och bryggoptimering. Kanske kommer det inlägg om dom och fler framöver, men jag måste bearbeta klart vad jag just tagit in först.

För redan första dagen var jag fullmatad med information och parallellt med informationsflödet växte frustrationen. Dels för att jag insåg hur lite jag kunde. Men främst för att jag kände mig väldigt ensam. För jag tittade mig om i föreläsningssalen. Där fanns norskar, danskar, islänningar, finnar, ryssar, amerikaner, tyskar, holländare, britter, irländare, sydafrikaner, colombianer och amerikaner… men var var svenskarna? Anna från Löfbergs var där hela tiden och Charles från Koppi kom dag två, men förutom lagen och domarna som var engagerade i tävlingen var det var bara vi tre från Sverige. Var var alla andra? Hur kan ni, som jobbar med kaffe och vill sprida specialkaffet ha råd att inte lägga tid och pengar på att lära nytt, bredda er och fördjupa den kunskap ni besitter och sen dela den med andra? Är alla andra här hemma i Sverige redan klara, kan ni allt? Berätta då för mig, för jag kan det verkligen inte. Jag lärde mig mer den gångna veckan än jag har gjort sen jag började jobba med kaffe för tio år sen. Och det kommer ta tid för mig att smälta. Men jag har ingen att bolla informationen med. För du var inte där.

9 kommentarer leave one →
  1. 20 september 2010 11:05 e m

    Jag säger så här jag:
    Nej föresten, jag orkar inte. Men det var nära att jag sa nåt.
    Jag tar ev nya kraftansträngningar att säga något en annan dag.

  2. annanordstrom permalink
    21 september 2010 7:32 f m

    Håller helt och hållet med, oj vad lite man kan. Men vad kul att det finns så mycket kvar att lära.Känner du dig ensam är det bara att ringa 😉 Stort grattis till silvret i Nordic Roaster, jag tycker ditt kaffe var bättre än Wendelboes och tippade faktiskt rätt nummer på ditt kaffe, väldigt mycket jordgubb. Varifrån kom kaffet? Uganda?

  3. Matts permalink
    21 september 2010 11:03 e m

    Välkommen in i frustrationen, där kommer du formodlingen befinna dig länge. Men, o det är viktigt, det är drivkraften för många som ligger före kunskapsmässigt. Frågan är alltid hur man skall förhålla sig till det….

  4. Mathias Patriksson permalink
    22 september 2010 2:48 e m

    Känns mest som ett möte för fiskarklubben?
    http://syncityblog.blogspot.com/2010/09/fish-tank.html

    /Mathias

  5. 23 september 2010 6:21 e m

    Jag har varit på alla NBC och vet hur enormt inspirerande det är. Det kändes riktigt surt att inte kunna närvara denna gång, framförallt med tanke på temat och föreläsningarna. Var glad att du hade möjlighet att vara där och ta vara på den kunskap du har förvärvat. Du får gärna dela med dig av den när du har smält intrycken :D. Själv ska jag spendera kvällen med att lyssna på de ljudupptagningar som finns av föreläsningarna, det är alltid något som plåster på såren.

    Gott snack!

  6. Per Nordby permalink
    24 september 2010 7:51 f m

    Inte Uganda, men ganska nära. Jag tävlade ned ett soltorkat kaffe från Etiopien, Nekisse. Och ja, väldigt mycket jordgubb.

  7. Per Nordby permalink
    24 september 2010 7:52 f m

    Jag delar gärna. Vi får ta en kopp tillsammans nån dag framöver och snacka.

  8. Per Nordby permalink
    24 september 2010 8:43 f m

    Inte alls. Men det är absolut en bransch-träff.

  9. 30 september 2010 9:22 f m

    f´låt, Per.

Kommentera

