Skip to content

det bästa kaffet

04 september 2010
tags: ,

Det händer ofta att folk frågar mig vilket kaffe jag tycker bäst om, eller vilket kaffe som är det bästa. Det är en svår fråga. Inte enbart för att det är svårt att veta vad folk syftar på; om det är böntyp, ursprung, bryggmetod eller något annat. Nej, frågan är svår just för att njutningen i första hand inte har med något av dessa saker att göra och njutningen är en stor del av vad som gör kaffet till det bästa. Var, hur och med vem kaffet dricks påverkar upplevelsen till den grad att ursprung och rosteri inte spelar roll.

När jag var hemma och hälsade på hos mina föräldrar under min semester och skulle brygga kaffe hade jag tre bönor att välja på. (Mina föräldrar dricker annars mest kaffe från lila paket, men en viss påverkan på utbudet hemma verkar jag ha haft). Två bönor kom från mig och det tredje var ”ett äkta höglandskaffe från Kenya” av Coop:s egna märke. 100% arabica utlovades. Om jag hade bedömt de tre sorterna som fanns i mina föräldrars kök efter vilket som var ”det bästa” hade jag antagligen valt ett annat än det jag drack.

De två första visste jag hur de smakade,  jag gillar båda två och jag vet hur jag ska brygga dom för att få det att smaka gott. Men jag visste också att jag inte skulle kunna låta bli att titta på rost-datumet, fundera på hur gott det smakade i förhållande till kaffets potential och leta efter smaker för att se om min beskrivning stämmer med verkligheten. Jag kände helt enkelt kaffet för väl för att enkelt kunna lägga bort jobbaspekten och njuta av det. Så även om jag var ganska säker på att jag skulle få en bättre smakupplevelse av mitt kaffe så föll valet enkelt på det tredje, okända kaffet. För allt jag ville ha var en god kopp kaffe på morgonen som jag kunde dricka medan jag slött bläddrade i tidningen. Jag var trots allt på semester och ville bara slappna av och njuta  Och det gjorde jag. Det bästa kaffet är alltid beroende av kontexten.

No comments yet

Kommentera

