Skip to content

Märtas mikro-projekt del 2

11 augusti 2010
tags:

Märta har fått skörd på sin kaffebuske, och jag har fått äran att ta kaffet från bär till rostad böna.

 Jag tog med mig Märtas bär hem. Och kliade mig i huvudet. Jag vet hur jag ska gå tillväga för att skala och torka bären för att få fram råkaffet. Jag vet det i teorin, men jag har aldrig varit i närheten av att göra det själv förut. Så jag kliade mig i huvudet och insåg att jag var tvungen att pröva mig fram. Och det här är vad jag har gjort:

Jag klämde ut kaffebönan ur bäret genom att enkelt klämma på det. Eftersom bären var fullmogna gled bönorna ut problemfritt.

Jag tog sedan bönorna och la dom på ett galler, utan att skölja bort den saft från fruktköttet som var kvar kring bönorna. Jag höjde upp gallret så att bönorna fick ett bra luftflöde kring sig och ställde alltihop att torka. Och där står det nu. Jag har fått för mig att kaffet inte ska torka för snabbt så jag har tänkt låta dom ta den tid dom tar och se vad som händer.

Nu väntar jag i spänning hur kaffet ska utvecklas. Jag har som sagt aldrig gjort något liknande förut så jag vet inte riktigt vad som ska ske, men det ger sig väl. Fortsättning följer.

2 kommentarer leave one →
  1. Johan E permalink
    11 augusti 2010 5:07 e m

    Honey A lá Per!

  2. Eivind permalink
    11 augusti 2010 5:16 e m

    Men nåt har du väl lärt dig på alla dina kafferesor? Ska bli spännande att följa.

Kommentera

