Skip to content

Oslo

26 juli 2010

Det finns några städer som jag gärna och ofta återkommer till. Oslo är en av dom. Den här gången för att i första hand besöka Kaffa i deras nya lokaler. Jag får ett stort utbyte av att se hur andra rosterier jobbar. Dels för att se om jag kan lära mig någonting, men också för att få ett kvitto på att det jag gör själv är rätt. Alla som rostar kaffe kan nog skriva under på att det kan kännas ganska ensamt i ett rosteri. Och det är lätt att stå i sin egen värld och tro att man utvecklas åt rätt håll, men man kan helt missa mål om man inte stämmer av med världen utanför ibland. Därför är jag tacksam för att det finns rosterier som Kaffa och personer som Robert och Björnar som öppnar upp och delar. Det var ett mycket givande besök och både första och sista gången som jag koppade 22 sorter samtidigt och försökte hålla alla smakerna i minnet.

Kaffa

Som kaffeturist är Oslo en tacksam stad, för den har en behändig storlek och kan avverkas till fots och det finns många ställen att gå till om man vill gå på en kafferunda. Och att besöka en stad via dess caféer är ett bra sätt att uppleva staden i mellanrummen och invånarna i lokalerna. Den här vändan blev det mest rosteri, men jag ser fram emot att komma tillbaka i september för att vara med på Nordic Barista Cup och förhoppningsvis hinna med en kopp eller två på stan.

No comments yet

Kommentera

