Skip to content

Vad jag lärde mig i Rwanda

19 juni 2010
tags: , ,

 

Min resa till Rwanda var fantastisk på många sätt. Det är inte första gången jag besöker ursprung, men det är första gången jag åker på en inköpsresa och det är första gången jag får trampa på afrikansk mark.

Jag kan inte redogöra för alla intryck på en och samma gång. Men jag ska försöka skrapa lite på ytan och kanske göra några djupdykningar senare.

Jag besökte många tvättstationer och förstår tvättprocessen väldigt mycket bättre nu än jag har gjort tidigare. Det hjälpte att se en station, ställa frågor, gå hem och fundera och komma tillbaka till en ny nästa dag med nya frågor. Jag såg skillnader i hur stationerna jobbade gentemot varandra och det ska bli intressant att se hur mycket av det man kan smaka i koppen.

Jag har träffat och pratat med kaffebönder, stolta och duktiga agronomer som vet att dom har en bra råvara, en bra produkt. Där finns det mycket kunskap att hämta om kaffe. Och det är alltid nyttigt att se hur väl kaffet tas om hand och hur många gånger det sorteras, för hand, för att nå den kvalité vi ibland tar för självklart.

Jag har sett glada människor som ibland lever enkelt, men aldrig fattigt. Jag förstår hur svårt det är att ge en riktig bild av förhållandena i produktionsländerna som nästan alla är utvecklingsländer med helt andra förutsättningar än vi är vana vid hemma. Jag har sett ett land som femton år efter ett inbördeskrig och folkmord har rest sig och blivit starkare än någon av sina grannar. Jag har sett utelivet i Kigali och hört unga människors berättelser om en hoppfull framtid. Och jag har smakat fantastiskt kaffe. Rwanda producerar en stor mängd högkvalitativt kaffe och vill, som dom flesta andra produktionsländer, utmärka sig med sin produkt. Men till skillnad från andra produktionsländer finns här en ödmjukhet. Man slår sig inte för bröstet och basunerar ut att man har det bästa kaffet i världen som jag har hört folk göra i andra länder. Och det är inget fel med det, man ska vara stolt över sin produkt. Men i Rwanda finns mjuk stolthet, och man frågade ”visst är det gott, visst är det bra?” och låter kaffet tala för sig själv. Och kaffet är bra.

Jag tror att Rwanda har en ljus framtid och jag ser fram emot den dag då det är lika självklart för ett rosteri att ha ett kaffe från Rwanda med i standard-sortimentet bredvid de alltid närvarande bönorna från Etiopien, Kenya och Brasilien.

Kommentera

