Skip to content

angående robusta/arabica-diskussionen

12 maj 2010

Tänk dig ett vinforum som verkligen gillar vin. Ett forum med flera tusen medlemmar som skriver seriösa inlägg om olika frågor kring vin.

Men fokuset som finns på forumet rör sig kring frågor som ”vilket gillar du bäst, rött eller vitt vin?” Och forumet har förespråkare för bägge sidorna, några som brinner för rött vin och några som brinner för vitt. Men (nästan) ingen nämner någonsin Merlot eller Chardonnay.

Låter det befängt?

Det tycker jag.

Nu är det inte ett vinforum jag syftar till, utan ett kaffeforum. Sveriges kanske enda, och därmed bästa i sitt slag. Och det är ett mycket bra forum på många sätt. Bra organiserat med aktiva medlemmar som delar med sig av råd och rön, och forumet är en bra inkörsport för den som nyss blivit nyfiken på kaffe och vill veta mer.

Men känns det inte lite förlegat att argumentera om vad som är bäst, robusta eller arabica? Jag tycker att vi borde ha passerat denna nivån. Det är helt enkelt fel fokus.

Men det är klart att forumet, som till största del består av hobbyverksamma kaffeälskare, får svårt att lämna denna basala nivån och ändra fokus när även bransch-medlemmar ramlar ner ibland och hetsar upp massan. Jag tycker att det är tråkigt och onödigt.

Själv är jag inte förespråkare för vare sig den ena eller andra sidan. För mig finns det inga sidor. Jag vill ha kaffe som jag kan njuta av. Och jag dricker både rött och vitt vin.

12 kommentarer leave one →
  1. 13 maj 2010 11:27 f m

    Hi Hi ”hetsar upp massan”… jag gillar det!

  2. 13 maj 2010 12:31 e m

    Arabica vs robusta -diskussionen påminner mig om PC vs Mac -kriget för 15 år sedan. Nu liksom då känner jag att det i princip bara handla ta ställning. Gillar man robusta är man en typ av person och gillar man arabica är man en annan typ av person. Synth vs. hårdrock.

    Men det är också ett exempel på den låga nivån kaffediskussionerna ofta hamnar på. Anledningen är väl ganska självklar, det handlar om brist på kunskap. Men jag tycker inte vi ska skylla allt för mycket på konsumenterna då det ytterst är kaffebranschen som är ansvariga för att inspirera och förmedla kunskap. Just nu tycker jag branschen är ganska dålig på det.

    Man skulle också kunna skylla lite på internet. Det är väldigt svårt att diskutera ett kaffes smak i ett forum på nätet. Det blir också mer komplicerat av att det används olika färskt kaffe och olika bryggtekniker som resulterar i olika smakupplevelser. Att träffas några stycken och dricka samma kaffe är ju ett mycket bättre forum för smakutveckling. Så det är väl därför inte så konstigt att diskussionerna på forumen fokuserar på teknik och att diskussionerna lätt stannar på robusta vs arabica nivån.

  3. Per Nordby permalink
    13 maj 2010 12:44 e m

    Bra respons Henrik. Det handlar om ett ställningstagande. Men jag tror att folk i första hand tar ställning för den italienska kaffekulturen å ena sidan och specialkaffe-kulturen å andra sidan. Det är alltså en ställningstagande till två olika kulturer. Och det får man göra. Problemet uppstår när man tror att robusta bara hör till den första och arabica bara med den andra, men så är inte fallet. Man blandar ihop äpplen och päron.

    Och skulden ligger inte hos konsumenten utan hos branschen. Och branschen har varit stängt i många år, det är ju först de senaste fem åren som det har börjat dyka upp nya rosterier med färska idéer. Och även om kommunikationen och informationsspridningen är under all kritik så tror jag att vi är på väg.

    Men att man inte kan komma till en bättre nivå än arabica och robusta på ett forum på nätet har jag svårt att tro. Men som du säger, det handlar om att kunskapsnivån är för låg. Vi får se till att höja den.

  4. 13 maj 2010 4:15 e m

    Just nu dricker jag mest vitt vin, rött funkar bäst på vintern.

  5. Oscar permalink
    13 maj 2010 5:29 e m

    Om denna debatt inte ska hålla på i evighet bör ”Ni” i branchen som rostar, köper in kaffe, är delaktiga i Barista Cup/WBC mm förbättra kommunikationen kring just ROBUSTA. Vad är ett bra Robusta kaffe, hur ska det användas/rostas/tillredas och vad tillför det?

    Man hör sällan någon diskutera robusta kvalitet eller något av Sveriges specialkaffe rosterier stolt presentera att de nya blenden innehåller 10% robusta. Jag ser väldigt sällan (aldrig?) origin rapporter från Robusta plantage. Jag har ej hört talas om någon Barista Cup eller WBC finalist stolt presentera sitt robusta kaffe. Varför koppas det så sällan i koppnings SM/VM?

    Om nu robusta hör hemma i specialkaffe-världen/Sverige så bör ”nån” motivera detta, annars så får man acceptera att special kaffe är 100% Arabica only!

  6. Per Nordby permalink
    15 maj 2010 3:37 e m

    Du har rätt Oscar. Kommunikationen kring robusta från branschens sida är minimal. Att det är så dåligt beror dels på kaffe-branschens riktning; långt innan specialkaffe fanns stod det 100% Arabica på de stora drakarnas paket som en stämpel på kvalitén av innehållet. Men det beror även på okunskap. Jag för min del vet väldigt lite om robusta, om arter och varianter. Jag ska läsa på. Jag får be om att återkomma med vad ett bra robusta-kaffe är, och vad det tillför.

  7. Per Nordby permalink*
    21 maj 2010 6:47 e m

    Oscar, du poängterade så många saker att jag blev tvungen att svara i omgångar. Jag måste få göra två små rättelser i det du skriver:

    1. I år var första året någonsin som det inte var med någon robusta i Barista Cup. Att vi inte ser nån robusta i WBC beror på att de flesta länder i världen inte är vana att ha robusta i sin espresso. Det är något som hör sydeuropa och Sverige till.

    2. Robustan har varit med på koppningsbordet i VM 2008, 2009, och vi kommer med all säkerhet även se den 2010.

  8. Oscar permalink
    26 maj 2010 6:54 e m

    Hej & Tack Per! PDF-erna du länkade till är väldigt bra och utförliga, ska läsa genom dem ordentligt. Jag ser fram emot mer av dina insikter efter att du har testat/rostat mer Robusta. Man hör inte så mycket Robusta kommentarer från folk med tränade smaklökar.

    MINA smaklökar är inte så utvecklade/tränade (ännu) men jag testade en del Robusta i Indiernas montrar under WBC 2008 i Köpenhamn och ska försöka göra detsamma nu i Juni i London. Jag kommer också att köra ett par Robusta vs Arabica avsmakningar hos min lokala espressobar här i Malmö (han råkar vara en robusta förespråkare som inte gillar syra i kaffet). Idag så testade vi en riktigt mörkrostad Sumatra mot hans nya Robusta blandning. Spännande! 🙂 Jag fortsätter vara skeptisk mot Robusta men tycker det är intressant att fortsätta att prova mig fram och utmana mina preferenser, och dessutom gillar jag debatter och långlivade fighter såsom denna! 🙂

    En annan tanke: Om specialkaffebranschen hade vågat vara lite mer innovativ och vågad så hade man kunnat använda en R vs A fight som en kul PR grej, ett sätt att nå ut till den breda massan som ju gillar lite enklare dramatik! Vanligt folk orkar inte lyssna på choklad-tons och munkänsla argument och nyanser, Pöbeln skulle uppskatta en fistfight!? 🙂

  9. Daniel permalink
    28 maj 2010 11:48 e m

    Gott med ett sansat inlägg rörande detta ämne, Per!

Trackbacks

  1. Espresso på gott och ont « Espresso & Me
  2. PortaWRONG
  3. allt jag vet om robusta « PER NORDBY

Kommentera

