Skip to content

vad Rebecka Thurfjell hade att säga

04 maj 2010

Rebecka Thurfjell

Rebecka gjorde en grym insats på Barista Cup och visade att hon vet sitt kaffe. Hon vävde sin presentation kring ett enda ord: enkelhet. Och det gäller att förstå henne rätt. Det handlar om enkelhet i kommunikationen kring kaffet.

Det finns ett glapp mellan slutkonsumenterna och den del av kaffe-branschen som söker öka kvalitén på kaffet som dricks. Vi i branschen rör oss i en värld och pratar ett språk som dom flesta av våra kunder helt enkelt inte förstår. Därför måste vi bli bättre på att säga vad vi vill på ett enkelt sätt. En bra tanke, och jag är helt med.

Som jag har skrivit tidigare så har konnässörer och konsumenter olika språkbruk. När vi jobbar med kaffet skapas ett fackspråk, men vi måste komma ihåg att inte ta med oss det ut till kund-kommunikationen. Ibland gör vi det utan att tänka på det och det kan vara förlåtligt. Men ibland gör vi misstaget att inte vända oss till konsumenterna i vår kommunikation. I stället pratar vi och skriver om kaffet som om det är andra kaffefolk som ska dricka kaffet. Kanske gör vi det för att stoltsera med vår kunskap, skryta och visa oss duktiga. Kanske vill vi bara prata med nån som förstår oss. Men oavsett vad så hjälper det oss inte att nå ut till vanligt folk med det goda kaffet.

Men frågan är hur vi ska göra för att folk lättare ska ta till sig kaffe som kan vara mer än en vanlig kopp.

En vän till mig i branschen som är inne på samma spår hade tanken att inte fokusera på att beskriva vad kaffet smakar och var det kommer ifrån utan i stället ge förslag på när det bäst passar att drickas. Vi vet ju att miljön kring oss, tid och rum spelar väldigt stor roll i hur vi upplever smaker, så kanske är det viktigare att peka på när kaffet bäst upplevs än var det en gång växte.

Jag tycker att Rebecka är inne på ett mycket intressant ämne och jag hoppas få se en utveckling av den nånstans.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: