Skip to content

två förhoppningar inför Barista Cup 2010

24 februari 2010

Uttagningarna till Barista Cup är avklarade och jag anar en tendens till positiv förändring hos de tävlande baristorna och deras förhållande till kaffet. Det finns många saker som kan förändras och förbättras, men jag hoppas framför allt på två saker.

För det första är det (äntligen) nästan uteslutande kaffe i kvarnarna som kommer från rosterier som är öppna med vad blandningarna innehåller och var dom kommer ifrån. För det andra verkar baristorna (äntligen) ha faktisk kunskap om kaffet dom serverar, kunskap som dom dessutom kan prata om under tävlingen på en nivå som dom själva behärskar. Jag ska utveckla.

1. Kaffet i tävlingen kommer från rosterier som är öppna med vad blandningarna innehåller och var dom kommer ifrån. Som barista hjälper det om man vet vilken typ av kaffe man jobbar med och var det kommer ifrån för att veta vilken smakprofil kaffet kan tänkas ha. Kaffe som lever på tradition och gamla trender och som påstår sig ha ett hemligt recept på sin blandning kan vara ok kaffe, men dom har ingenting att göra i tävlingssammanhang. För tävlingen ska vara utvecklande för branschen och ligga i framkant. Genom åren har många typer av kaffe serverats i tävlingen, och för inte så länge sen kunde man vinna på vilken hemlig blandning som helst. Men det här verkar vara ett år av kaffe som baristorna valt på smak före tradition, på öppet innehåll snarare än på hemliga recept. Och det verkar som om dom flesta baristorna har koll på vad det är dom serverar.

2. Baristorna kommer hålla sitt prat om kaffet på en nivå som dom själva behärskar. Det här är ett problem som jag tycker finns hela vägen upp till finalen i WBC. Det är inte ovanligt att tävlande baristorna pratar om kaffet som om dom själva varit där och plockat det, och dom blommar ut i sina beskrivningar om gårdar och bönor på ett sätt som uppenbart är inläst. Jag har själv gjort det. För många är inläsning det enda sättet att tillskansa sig kunskap och det är helt i sin ordning. Men det är skillnad på att lära sig nånting utantill och att ha en djupare kunskap i ett ämne.

Jag begär inte att alla baristor ska kunna allt om sitt kaffe, men man ska heller inte låtsas som att man har kunskap i ett ämne som man inte behärskar. Men allt eftersom baristorna tillskansar sig en kunskap om kaffet byggs en säkerhet upp, som ledet till att baristorna inte måste måla upp en romantisk drömbild om kaffet utan kan säga mer, men med mindre. Att baristorna faktiskt känner sitt kaffe märks inte bara i hur dom pratar om det, utan även i hur dom brygger det.

Det finns mer som kan förändras, det här är bara två saker som jag har snappat upp, och som jag hoppas ska hålla i sig. Kom gärna med kommentarer om ni inte håller med eller om ni har tänkt på något annat.

2 kommentarer leave one →
  1. Simon permalink
    24 februari 2010 1:17 e m

    Det var inga dåliga krav du har 😉 ”Jag begär att alla baristor ska kunna allt om sitt kaffe, men man ska..” Ska nog in ett ”inte” där nånstans(?).
    Vettigt inlägg i övrigt och jag känner igen mig från den tid jag var en tävlande Barista som inte hade en aning om vad jag pratade om egentligen.

  2. Per Nordby permalink
    24 februari 2010 1:39 e m

    helt rätt, ett inte har infogats i texten. Tack för rättelsen!

Kommentera

