Skip to content

subkultur

13 februari 2010

Det är nånting visst med subkulturer. Ett omotiverat högt engagemang från en grupp människor i något som för dem som inte är invigda ter sig som trivialt. Eller som man inte ens visste fanns. Det är fascinerande.

I helgen till exempel, går bordshockey-SM av stapeln i Solna. Det är ett öppet mästerskap, över 200 deltagare är anmälda och minst 5 länder finns representerade. Tävlingen går över två dagar och finns i klasserna Dam, Veteran, Junior och Knatte. Vem hade trott?

Kaffevärlden är en annan subkultur. Det finns många människor med ett omotiverat intresse för vad som finns i kaffekoppen. Jag blev påmind av en vän att jag antagligen tänker mer på kaffe än dom flesta människor. Vilket fascinerade honom.  Självklart gör jag det, tänkte jag, det är ju mitt jobb. När man är i subkulturen ter den sig normal.

Barista Cup är vår bordshockey-SM och ett självklart inslag i mitt liv varje vår, men samtidigt något som dom flesta ser som en kuriositet när dom hör om det. För hur kan man tävla i kaffe?

Det kan verka märkligt, men samtidigt är det trivialt. För det är inte kaffe man tävlar i, utan hantverket omkring det. Och hantverk kräver skicklighet och skicklighet kan man mäta. Enkelt.

Poängen med tävlingen är inte bara att utse Sveriges bästa barista och göra kaffe för kaffefolk. För om vi bara gör kaffe till oss själva och klappar oss på ryggen för att vi är nöjda med vad vi gör så sluter vi oss mot omvärlden och gör i slutändan ingen skillnad.

Poängen är heller inte att tvinga in alla kaffekokare in i ett tävlingsformat och göra allt kaffe till nåt mer än en fika. Det skulle vara att förstöra grunden i det vi gör, njutningen som kaffet ska vara.

Poängen är däremot att skapa en yrkesstolthet hos barististan. Att få dom som jobbar med kaffet att inse att det är nånting dom kan vara bra på och stå för.

Jag tycker också att poängen är att skapa så mycket tumult kring kaffet att den oinvigde tittar upp från sin kopp och reflekterar över vad den innehåller. Och att det spelar roll hur man brygger kaffet. Och kanske med lite tur kan konsumenten inse att det är skillnad på kaffe och kaffe och göra fler medvetna val baserade på egna insikter snarare än på anonyma märkningar som lovar schysta kaffe. Fast det är bara bonus. Mest handlar Barista Cup om att mötas, utvecklas och ha kul.

Ps. Den som är intresserad  kan följa bordshockey-SM på nätet. Må bäste spelare vinna.

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. Christian permalink
    14 februari 2010 6:40 e m

    Känner mig stolt att jobba med en man/pojke som dig Per. Du har en del härliga funderingar.

  2. 17 februari 2010 1:29 e m

    Du går från klarhet till klarhet. Ha det gott!

  3. 20 februari 2010 9:21 e m

    Du gör sjukt tänkvärda inlägg Per.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: