Skip to content

Kaffenörd

15 december 2009
tags: ,

Jag gillar inte ordet kaffenörd. Jag gillar inte att själv bli kallad det, och jag tycker egentligen inte att det passar nån annan heller. Jag ska förklara varför.

Anledningen till att jag inte är en kaffenörd är inte att jag inte kan nåt om kaffe. Det kan jag. Jag dricker kaffe, jag pratar gärna om kaffe och jag jobbar med kaffe. Och det är just där det kommer in. Jag jobbar med kaffe. Man blir inte nörd bara för att man gillar det man gör.
Zlatan är ingen forbollsnörd, han är fotbollsspelare. Min kompis Tomas är inte musiknörd, han är kompositör. Min kompis James är inte kaffenörd, han jobbar med kaffe. Min pappa är inte datanörd, han är programmerare. Min kompis Lena däremot jobbar inte med stickning, hon stickar däremot väldigt gärna på fritiden. Kanske att hon är en stickningsnörd.

Ser ni skillnaden?

Jag tror inte att många skulle kalla Zlatan för fotbollsnörd. Däremot är till exempel datanörd och kaffenörd ganska vanliga personbeskrivningar. Jag tror det beror på att kaffe är något som alla kan relatera till. Det är vardag över det.  Om någon har ett mer än bruksintresse för något som görs varje dag och som ter sig enkelt (som att dricka en kopp kaffe) så får man en slags stämpel på sig. Man blir en nörd.

Vad hände med hobby?

När jag började mer än bara brukscykla i våras blev jag ganska snabbt klassad som cykelnörd. Må så vara. Själv kände jag att jag hade fått en hobby för första gången sen jag började jobba med kaffe. För innan jag jobbade med det hade kaffe varit ett intresse, en hobby. Men kaffenörd? Nej, jag betackar  mig.

8 kommentarer leave one →
  1. Per Nordby permalink
    15 december 2009 6:24 e m

    å andra sidan, att över huvud taget bry sig är kanske ganska nördigt…

  2. Marius permalink
    15 december 2009 9:54 e m

    Är mycket enig i dina betraktningar; att ha intresse, en passion eller mycket ingående kunskap om ett tema, vare sig det är abstrakt eller faktiskt, bör inte ges stämpeln ”nördigt”.
    Min teori är att folk som tycker sig veta att kunskap kring ett tema inte bör överstiga en viss nivå, slänger om sig med denna kategorisering av omvärlden.
    Kan det bero på avundsjuka eller avsaknad av egen kunskap?
    Så fort personen i fråga inlämmas i informationen och lyfts upp närmre ”nördens” kunskapsnivå, har stämpeln en tendens att fördunsta lik crèman på en espresso spricker och försvinner med tiden.

  3. Mattias L permalink
    16 december 2009 7:46 f m

    Jag är en kaffenörd och en stolt sådan. Min ställning till kaffe är dock precis som du säger Per, en hobby. Det är sällan jag blir kallad IT-projektledarnörd (finns det ens?).
    Vad kallas en person som börjar jobba med sin nördhobby?

    Tidigare har jag varit hifinörd, träningsnörd och SF-boksnörd. Jag hoppas att jag kan bli nörd inom fler gebit, det är väldigt kul!

    /M

  4. 16 december 2009 7:09 e m

    Det här är ju Sveriges bästa kaffeblogg för tillfället! Kvalitet var ordet.

  5. Per Nordby permalink
    17 december 2009 12:32 e m

    Mattias, jag vet inte vad man kallar sig när man har börjat jobba med sin nördhobby. Själv var jag aldrig riktigt inne i kaffet innan jag började jobba med det. Det var mer café-biten som jag grävde in mig på. Jag gillade det allmänna rummet, mötesplatsen. Kanske att jag har gått från fikanörd till fikatör? Annars kallar jag mig oftast kafferostare, för det är ju det jag är.

    Dan, du har ju börjat jobba med din nördhobby, vad kallar du dig?

  6. Lena Nyberg permalink
    20 december 2009 12:35 e m

    Ja, sannerligen, det evinnerliga användandet av ”nörd” som epitet har gått helt överstyr. Men handarbete är väl ändå en klassisk hobby, Per! En riktig stickningsnörd hade haft egna angorakaniner i trädgården.

  7. Per Nordby permalink
    20 december 2009 12:41 e m

    Det är sant Lena. Inte meningen att hänga ut dig sådär. Men innan man börjar odla kaniner så hänger man nog lite på stickningsforum och kolla udda mönster på stickningssidor. Kan du säga dig vara helt oskyldig där?

  8. Per Nordby permalink
    20 december 2009 12:45 e m

    Men det är nog en liten skillnad på att ha en hobby och att vara en nörd. En hobby är något man ägnar sig åt på fritiden, en ganska passiv syssla. Men det börjar bli nördigt när man börjar brinna för och bli med aktiv i sin hobby.

    Jag gillar ordet man använder i Norge. Där är man inte nörd, där är man entusiast.

Kommentera

