Skip to content

Vancouver

14 december 2009

Det känns som att nån har ställt ut en hög med hus mitt i ödemarken. En klar dag ser man granskog och snöklädda bergstoppar åt alla håll som inte är vatten. Vackert. Tyvärr är det ofta grått och regn, men vetskapen om naturen ger ändå en viss atmosfär. Som att va i stan och ändå inte.

Det finne en mycket levande asiatisk kultur i Vancouver. En stor del av stans befolkning är invandrad från Korea och Japan och dom har tagit maten med sig. En av dom bästa restaurang-upplevelserna jag hade på hela resan var en kväll på Vij’s, en indisk restaurang som alltid var fullsatt.

Vij's

Förutom att det var en avslappnad miljö, fantastisk mat och en diger vinlista så hade dom en lounge, innanför själva matsalen. Boka bord kunde man nämligen inte göra, utan man fick komma och hoppas på tur. Om man blev tvungen att vänta blev man bjuden in till loungen där man kunde beställa nåt att dricka och börja titta på menyn medans man satt tillbakalutad kring små bord. Titt som tätt kom en servitör fram och bjöd på plockmat och kollade att allt var till belåtenhet och det hände ofta att olika sällskap började samtala med varandra, och man hade så trevligt i väntan att man nästan blev besviken när man väl fick ett bord.

Koppning på Origin

Vancouver har även kaffe. Jag spenderade ganska mycket tid med John Sanders på hans rosteri, Origins. Vi koppade, snackade och fick jag fick en fin inblick i vad som händer i Canada på kaffefronten. Åter igen möttes jag av en öppenhet och vilja att dela. Det samma upplevde jag på nyöppnade momento coffee house och på Elysian Coffee där Alistair satte sig ner över en kaffe mellan två möten.

Elysian coffee

Jag antar att kaffefolk helt enkelt gillar att fika.

Första morgonen i Vancouver gick jag på måfå och hamnade på Wicked café som visade sig jobba med Intelligentsia. Jag kan inte minnas att jag på tidigare resor har kunnat gå på känn och bara dyka på ställen med kaffefokus.

momento coffee house

Och jag tror inte att det är min känsla som har blivit bättre, och jag kan inte tro att jag bara haft tur. Kanske att mina resmål på just den här resan har ovanligt stark kaffekultur, men kanske också att det händer saker. Kanske att det finns fler och fler som tar kaffet på allvar och gör ett medvetet val och kanske att det är nog många för att det ska börja märkas på marknaden. Jag tycker mig se en positiv trend. Jag hoppas kunna se den hemma också.

No comments yet

Kommentera

