Skip to content

Heart, Portland, OR

11 december 2009

Portland är Stumptowns hemstad och det märks. Alla andra rostare som jag träffade refererade till dom på nåt sätt. Jag frågade Wille Yli-Luoma som startade sitt rosteri och café Heart för tre månader sen om det inte var svårt att öppna rosteri i en stad där det redan finns 15-20 stycken. Han bara fnös och sa att det var inga problem om man bara höll upp kvalitén.

Och det gör han. Wille har inte jobbat med kaffe förut men innan han öppnade sitt ställe stod han hemma i garaget och profilrostade i ett halvår. Sen plockade han hem en vacker gammal Probat från Tyskland och körde igång.

Det var på Heart jag fick min första och enda riktigt goda espresso på resan. En single Estate från Guatemala som var balanserad och behaglig. Kaffet var långt mer syrlig än nåt annat jag träffat på där borta, och Wille förklarade att han ville ha ett kaffe som låg nånstans mellan den nordamerikanska och den skandinaviska stilen. Han bjöd även på en enkel Yirgacheffe som även den var söt, god och behaglig. Jag frågade vad folk tyckte om kaffet eftersom det var så mycket livligare än allt annat jag provat, men han menade att han bara fått positiva reaktioner och att folk välkomnade lite nytänk.

gammal Svensk skolplansch

No comments yet

Kommentera

