Skip to content

New York, New York

04 december 2009
tags: , , ,

Vilken stad.

Det finns väl inte så mycket annat att säga. När man kommer till Manhattan för första gången kan man inte annat än fashineras. Inte bara av storheten och myllret utan framför allt av att det faktiskt ser precis ut som på tv. Det gör det hela lite overkligt.

Om vi nu ska ha en världshuvudstad så är New York en klar kandidat. Jag kan tänka mig att Tokyo också kvalar in men där har jag inte varit än. Allt finns i den här stan vilket får många att älska den. Jag tycker att det är lite läskigt. Att aldrig behöva lämna staden men ändå få allt jag vill ha och behöver. Det känns så isolerat.

Jag är alltid hungrig och är därför konstant på jakt efter nånstans att sitta, titta och äta. Kaffe hade jag inga problem med att hitta. Och det var lika lätt med mat. Givetvis finns det många syltor, Starbucks och andra halvtaskiga lösningar på det tredje rummet, men med lite känsla är det ganska lätt att hitta fram till guldkornen.

Roebling Teahouse

Jag gick en dag på Lorimer st. på Brooklyn och sprang på en Gimme Coffee som låg rätt över gatan till en vecka gammal deli vid namn Baba (serverade kaffe från Counter Culture tillsammans med grymma ostar och chark) som i sin tur låg granne med Second Stop Cafe som (serverade kaffe från Stumptown). Alla tre fina butiker med klart olika koncept men alla tydligt riktade mot sin målgrupp. Jag svängde runt ett slumpvis valt hörn och gick in i Roebling Tearoom, ett helt fantastiskt ställe att äta frukost, brunch eller lunch. Ibland är livet lite för enkelt.

Baba deli

Det är lätt att göra en smakresa i New York och med den tuffa konkurrensen blir restaurangerna tvungna att konceptuallisera sig och skärpa sig till det yttersta för att överleva. Hur syns man om alla är bäst i klassen?

Att tipsa om restauranger är svårt för lite av tjusningen är att hitta sitt eget, men om man vill slippa gå hungrig en kväll föreslår jag att man styr stegen till Spice Market. Grym lokal, gott omhändertagande och goda smaker. Det ska va en upplevelse att äta.

One Comment leave one →
  1. Anna permalink
    04 december 2009 3:30 e m

    Ja vist blev man bara helt kär i den där stan. All mat, allt liv. Jag måste dit igen!

Kommentera

