Skip to content

Branschanalys

22 oktober 2009

Nä, det är väl inte direkt det jag vill gör. Inte för att det inte finns något att analysera. De gör det. Kaffebranschen är i full utveckling på så många fronter. Det är svårt att fatta allt som håller på att hända i odlingsländerna. Rosterier växer som svampar och dom är små och specialiserade. Vi har fler caféer än någonsin, men espresson står inte längre i fokus. Det svarta kaffet är på framfart igen. Och konsumenterna,  slutledet, är medvetnare än någonsin. Jag gillar det jag ser.

Det är kanske en allmän trend med större fokus på vad vi stoppar i oss och hur vi hanterar våra råvaror som kaffet blir en del av.  Och allt handlar om att medvetandenivån höjs.

Men det är inte en branschanalys som jag vill göra. Dels för att det är svårt att ha ett vettigt perspektiv när man står mitt i stormens öga, och dels för att jag från min plats brevid rosten inte har någon direkt överblick över branschen så en större analys skulle bli väldigt ensidig. Men jag ser att det händer mycket omkring mig, och det jag ser tänker jag dela. För jag gillar det jag ser.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: