Skip to content

utrotningshotat kaffe?

15 november 2012

Jag såg det här först.

Sen läste jag om det här, och sen här och snart nog lite varstans. Googla ”coffee extinct” så får du se.

Sen läste jag den vetenskapliga rapport som skapat rubrikerna. Denna studie, som alltså ligger till grund för veckans snackis på kafferasten, menar att att kaffe är utrotningshotat. Inte allt kaffe, utan vilt växande Arabica i Etiopien. Fast de flesta journalister som plockade upp tråden fick det att låta som att vårt kära morgonkaffe snart var ett minne blott.

Det fick mig att vilja skriva om det och peka på vad journalisterna missat, eller valt att inte ta upp. Men som tur var kom någon före, någon som kunde ge en bättre och kunnigare förklaring. Den hittar du här. Jag uppmanar alla som vill veta mer om kaffe att klicka sig fram bland mina länkar, det är intressant läsning.

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 39 andra följare

